Döntött Németország a sztrádadíj-fizetésről

A német törvényhozás alsóháza (Bundestag) pénteken módosította a külföldi autósokat is terhelő úthasználati díj szabályait. Fizetni várhatóan 2019-től kell, de nem diszkriminálják a külföldi autósokat.
Szász Péter, 2017. március 24. péntek, 18:13
Fotó: Napi.hu

Az ügy előzménye 2015-re nyúlik vissza, amikor a Bundestag és a tartományi kormányokat képviselő kamara, a Bundesrat megalkotta a külföldi autósok terhelését célzó díj szabályait. Ezt az Európai Bizottság kifogásai miatt kellett megváltoztatni. A brüsszeli bizottság kötelezettségszegési eljárást is indított Németország ellen, az uniós állampolgárok közti hátrányos megkülönböztetés tilalmára hivatkozva - írja az MTI.

A díjfizetési rendszer alapgondolata ugyanis az volt, hogy mindenkinek kell fizetni, de a német autósokat a gépjárműadó csökkentésével tehermentesítik. A Brüsszel nyomására átalakított szabályozásban az a legfőbb új elem, hogy a gépjárműadót nem automatikusan csökkentik a díj összegével, hanem a motor környezetvédelmi besorolása alapján adnak kedvezményt. Így az autósokat a motor besorolása szerint különböztetik meg, és nem annak alapján, hogy Németországban vagy külföldön tartják-e üzemben a kocsit.

A hivatalosan infrastrukturális hozzájárulásnak nevezett díj "méltányos, ésszerű és igazságos" - emelte ki a szavazás előtti vitában Alexander Dobrindt szövetségi közlekedési miniszter, a bajor Keresztényszociális Unió (CSU) politikusa. Mint mondta, a díj bevezetése "rendszerváltás" az úthálózat fenntartásának és fejlesztésének finanszírozásában, hiszen az adófizetők mellett bevonja azokat is, akik eddig ingyen használták az infrastruktúrát.

A CDU/CSU pártszövetség koalíciós társa, a szociáldemokrata párt (SPD) részéről hangsúlyozták, hogy feleslegesnek és értelmetlennek tartják az új rendszert, és csak a koalíciós hűség miatt szavazzák meg az előterjesztést.

Azt ellenzéki pártok - a Zöldek és a Baloldal (Die Linke) - ismét élesen bírálta a kormánypártokat, Európa-ellenesnek és abszurdnak minősítve a külföldieket sújtó díj bevezetését.

Elutasítja a szabályozást Észak-Rajna-Vesztfália, Saar-vidék és Rajna-vidék-Pfalz tartomány kormánya is, mert nem tartalmaz a határ menti régiókat a díjfizetési kötelezettség alól mentesítő kivételeket. Mindhárom tartomány kormánya bejelentette, hogy az ügyet a Bundesrat és a Bundestag közötti viták rendezésére hivatott egyeztető bizottság elé terjesztik. A Bundesratnak ugyan nem kell megszavaznia a törvényt, de az egyeztető bizottság mozgósításával hátráltatja életbe lépését, az új szabályok így várhatóan csak a következő ciklusban lépnek életbe - írja az MTI.

Az elképzelés szerint a külföldi autósoknak csak az autópályák használata után kell fizetniük. A tíz napra, két hónapra vagy egy évre szóló elektronikus matricát az interneten vagy töltőállomásokon vásárolhatják meg. A tíznapos matrica a motor károsanyag-kibocsátásától függően 2,50 és 25 euró (775-7750) közötti összegbe kerül.

A díjfizetési rendszer a tervek szerint 2019-re állítják fel. A kormányzati számítások alapján a díj évi 3,7 milliárd euró bevételt hoz, ebből a külföldi autósok 500 millió eurót fizetnek be. A bevételt az úthálózat fenntartására és fejlesztésére fordítják.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

George Lukacs, 2017.03.26 11:25

@csaba.7272:

Apjukom, neked nem jött össze egy épelméjű válasz.
Hát, fuss neki még egyszer.

Látom, a gondolkodás nem az erős oldalad, adj bele mindent.
Hátha sikerül.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

csaba.7272, 2017.03.26 10:59

@George Lukacs: Össze-vissza beszélsz, kavarsz itt mindent, Dzsordzs. Itt az útdíjról van szó. Még nem említetted, hogy Árpád apánk patkolatlan lovai megcsúszhattak a macskaköves Dózsa György úton.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

George Lukacs, 2017.03.26 10:06

Ahogyan tepsi megvilágító szavai ("..mennyisége, és minősége "némileg" még elmarad a nyugat-európaitól. Erre kell a díj.") mondják: a magyar fociba, mert pocsék, már a Feröer-szigetek is jobb nálunk, még több pénzt kell nyomni, még többet, mert a focink xar.

Ez pedig nem lehetséges - Orbánia minden tekintetben az ócska, lejáratódott Nyugat fölött áll. Fociban is.

Ha Puskás Felcsúton született, a Felcsút FC-vel nyert magyar bajnokságot, a Felcsút színeit képviselte a Magyar Népköztársaság válogatottjában, majd a real Madridban is szülőfaluja hírnevét öregbítette annyira, hogy ma a világon mindenütt azt mondják: "Puszkas-Felkszut", akkor csak több, még több pénzzel lehet a magyar focit jobbá tenni.

Emberek, ajánljátok fel egyhavi fizetéseteket a Felcsút-Puskás-Magyar Foci Alapítvány részére. ne felejtkezzetek meg arról sem, oyg egy pénzügyi-gazdasági zseni, Mérszaros vezeti ezt a céget, aki tudja, hogy mindenből pénzt lehet csinálni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

George Lukacs, 2017.03.25 19:04

@tepsi:

Az állapotváltozást, személyes tapasztalatom szerint, az okozta, hogy agyonhasználtak és nagyon vacakok az útjaik. Soha nem tudtunk úgy menni Berlinbe vagy Münchenbe, hogy ne lett volna hosszú kilométereken át felújítás.
Elhasználódott a hálózat.
És azt valakinek meg kell fizetnie..vége az ingyennek...Mi van, nem tetszik?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

tepsi, 2017.03.25 18:41

@George Lukacs: Ne terelj mint a liberálbolsik! Ha eddig nem kellett Németországban ezért fizetni, akkor most miért kell? Vagyis mi okozta az állapot változást?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html