Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Október elejétől valósággal felrobbant a közösségi média a Clinton-Trump vetélkedés miatt. A választási küzdelem véghajrájában a közösségi média, s ezen belül is videók megosztása minden eddigi csúcsot megdöntött. Az elnökválasztási kampány 2015-ös indulása óta csak a Facebookon (FB) 16 milliárd videomegtekintést regisztráltak.

Az augusztus közepétől felgyorsult kampány - és az egyre botrányosabb politikai háttértörténetek - kibontakozása miatt a legnagyobb közösségi médiának számító FB (1,7 milliárd regisztrált taggal) mellett az Instagram, a Twitter és a YouTube is beszállt a versengésbe.

Ez utóbbi esetében a kampányvideók nézettsége augusztustól megduplázódott. A USATodayben közölt adatok szerint Clinton kampányfilmjeit azóta 26 millióan, Trumpét pedig 17 millióan tekintették meg. Ezzel kapcsolatban Michael Cornfield, a George Washington University politikai menedzsment tanszékének professzora az újság hasábjain fontosnak tartotta kiemelni, hogy a kampányvideókra kattintók jó része már "elkötelezett", vagyis biztosan tudja, hogy kire szavaz majd a november 8-i elnökválasztáson.

Botrány korbácsolta médiavisszhang

A legnagyobb lökést kétségtelenül az október elején megtartott második elnökjelölti tévés vita jelentette. Az élőben közvetített műsort megelőzően napvilágot látott botrányos Trump-nyilatkozat, majd a vitán elhangzott kijelentések jócskán megdobták a közösségi médián megjelenő videók nézettségét.

A szópárbajt követő három nap alatt Trump FB-oldalán található videót 68 millióan, míg Hillary Clinton FB-oldalát csak 12 millióan nézték meg. Különösen érdekelte az amerikaiakat az, hogy mit és hogyan reagált Trump a nőket alázó korábbi kijelentésére - ez önmagában 22 milliós nézettséget generált. Még ennél is többen, 28 millióan nézték meg a vita azon részét, amelyben Trump belengette, hogy győzelme esetén dutyiba csukná demokrata ellenfelét.

Mindent bele a médiában is

Bár az elnökválasztást nem a közösségi oldalak lájkolói, és nem a közvélemény-kutatások döntik el, a két jelölt már eddig is jelentős erőket mozgósított a kibertér meghódítására. Clintonnál harmincfős stáb dolgozik azon, hogy az egykori külügyminiszter-asszony minél hatásosabban jelenjen meg a Facebookon, a Twitteren, az Instagramon és a YouTube-on. Ezeken a területen egyelőre Trump áll jobban: 12,4 millió Twitter-követője és 11,3 millió FB-lájkolója volt két héttel ezelőtt. Hillary Clintonnak ugyanakkor meg kellett elégednie 9,6 Twitter-követővel és 7 millió FB-like-kal.

A Clinton-stábot - amelynek fele szerkesztő és technikus, fele operatőr és riporter - Sierra Lindsey Kos vezeti, aki 2012-ben hasonló pozícióban Barack Obama kampánystábját erősítette. Akkor azonban csak a YouTube-ra készített rövid videókat. A Trump-csapatot Dan Scavino Jr. vezeti. Róla csak annyit tudni, hogy egykor az ingatlanmágnás golfpartnere volt. Scavino eddigi legnagyobb dobása egy okostelefonokra fejlesztett Twitter-alkalmazás volt.

...és mi jöhet még?

A hagyományos elektronikus csatornákon a második elnökjelölti vita nézettsége is csúcsot döntött: a Nielsen kutatóintézet szerint a vetélkedés második menetét 66,5 millióan követték élőben a tévékészülékek előtt, 2,5 millióan a YouTube-on és 3,2 millióan a Tweitteren. A Facebook oldalán ugyanakkor az NBC-vel közösen sugárzott adásra 7,4 millióan kattintottak.

Azóta nem csak a hivatalos és a magán-kampányvideók tarolnak, hanem a jelölteket kifigurázó rövid videók is. A választás napja előtt bizonyára ez utóbbiak száma is megszaporodik majd. A Facebook napokban mért adatai szerint Trump egyik oldalát 11,8 millióan lájkolták, de több mint 2 millióan tették ugyanezt a Trump for President oldalon. Clinton főoldalának kedveltsége ugyanakkor csak 7,6 milliós.