Egészen mást akarnak a fiatalok, mint hittük

A legfiatalabb ingatlanvásárlók kevésbé veszik igénybe közvetítők segítségét, mint az idősebbek, viszont ha elégedettek ügynökükkel, szívesebben ajánlják azt másoknak – derült ki egy kutatásból. Más meglepetéssel is szolgáltak a fiatalok.
Komócsin Sándor, 2016. október 23. vasárnap, 18:21
Fotó: Napi.hu

Alapos felmérést készített a Zillow Group az amerikai ingatlanvásárlók körében. A közvélemény-kutató szakemberei arra voltak kíváncsiak, hogyan térnek el a különböző korosztályok lakásvásárlási szokásai. Egy 160 kérdést tartalmazó kérdőívvel "támadtak le" 13 ezer 18-75 éves ingatlanvásárlót és -eladót. A kutatásról az inman.com készített összefoglalót.

A kutatás talán legfontosabb megállapítása, hogy a lakáspiac vásárlói oldalán állók több mint fele 36 éves vagy annál fiatalabb. A vásárlók és az eladók éppen háromnegyede veszi igénybe ingatlanközvetítő segítségét, ám a legfiatalabbak, az úgynevezett millenniumi vagy Y generáció tagjai kevésbé bízzák a dolgot ügynökökre.

Meglepő fiatalok

Millió előítélet terjed a lakás piac legfiatalabb, 18 és 34 év közti szereplőinek viszonyáról az ingatlanokhoz. Sokan azt hiszik, hogy nem akarnak saját otthont vásárolni, nem akarnak lakástulajdonossá válni, mert vonakodnak azoktól az áldozatoktól, amelyekre ehhez szükség lenne.

A Zillow felméréséből, amely a legnagyobb kutatás az USA történetében a lakásvásárlókról és -eladókról, rácáfol erre. Nem csupán az meglepő, hogy az előítéletek nem igazak, hanem az is, hogy milyen nagy tévedésről van szó. Igaz ugyanakkor, hogy piaci viselkedésük lényegesen eltér az idősebbekétől.

Ingatlanközvetítők

A felmérés tanulsága szerint minél idősebb generációhoz tartozik valaki, annál nagyobb az esélye, hogy ingatlanközvetítőt vesz igénybe lakásvásárlása vagy -eladása lebonyolításához (lásd grafikonunkat). A baby boom generáció tagjai - az 50-64 évesek - és a csendes generációhoz tartozók - a 65-74 évesek - több mint 80 százalékban alkalmaznak ügynököt.

Az úgynevezett X generáció - a 35-49 évesek - esetén azonban már kicsit a 75 százalékos átlag alatt van ez az arány, míg a millenniumi korosztálynál már csupán 70 százalék.


Hűségesek

Ugyanakkor ha az utóbbiak egyszer kiválasztottak egy ingatlanközvetítőt, akkor a más korosztályokhoz tartozóknál nagyobb eséllyel (40 százalék) veszik igénybe újra a szolgáltatásait és nagyobb valószínűséggel (55 százalék) ajánlják másoknak is az ügynököt.

A millenniumi generáció tagjai rendkívül hűségesek ingatlanközvetítőjükhöz, egyfajta stratégiai partnernek tekintik - mondja Amanda Woolley a Zillow Group szóvivője. Ha egy cég egyszer sikeresen együttműködött az egyikükkel, az bízhat benne, hogy életre szóló ügyfelet szerzett magának.

További jellegzetes szokása a fiatal lakáskeresőknek vagy -eladóknak, hogy több ingatlanközvető szolgáltatásainak igénybevételét is megfontolják, és az idősebbeknél gyakrabban találnak partnert az interneten. Az esetek 29 százalékában ez történik. A X generációnál is magas ez az arány: 27 százalék.

Keresési szokások

Jóval nagyobb a világháló szerepe a megfelelő otthon kiválasztásában, és ez már nem csupán a fiatalabb generációkra jellemző. A felmérés válaszadónak 87 százaléka szétnézett az interneten lakása eladásával vagy a lakáskereséssel összefüggésben.

Ugyanakkor míg a millenniumi generáció tagjainak 58 százaléka kikéri a barátok, családtagok, szomszédok véleményét is az ingatlannal kapcsolatos döntés előtt, a csendes generációnál, a legidősebbeknél csupán 37 százalék ez az arány.

A vásárlók 56 százaléka összespórolja a jelzáloghitel felvételéhez szükséges előleget. Közel harmaduk (32 százalékuk) több forrást is igénybe vesz ennek az összegnek az előteremtéséhez. Ezek között lehet pénzajándék, családi hitel, részvény- vagy kötvényeladásból származó bevétel, illetve a nyugdíjmegtakarítás egy részének készpénzzé tétele.

Mint a szüleik

A fiatal lakásvásárlók és lakáseladók ugyanolyan romantikus lelkesedéssel viszonyulnak otthonukhoz, mint szüleik és nagyszüleik. A vizsgálat adatai azt mutatják, hogy álmaikat valóra is tudják váltani - mondja Jeremy Wacksman, a Zillow Group marketingvezetője.

Persze másként viselkednek. Minden keresési trükköt bevetnek a megfelelő lakás megtalálásához és egyszerre vásárolnak, illetve bérelnek otthont maguknak. Alaposan kutakodnak, amihez felhasználják a közösségi médiát behálózó, kiterjedt kapcsolatrendszerüket.

HOZZÁSZÓLÁSOK