Tömegesen jönnek a trónkövetelők az autószalonokba

Most még csak közel 100 villanyautóból lehet válogatni, de pár éven belül több mint 300-ra nőhet a kínálat. A gyártók között pedig egyre nagyobb a harc. Prognózis az elemes autók piacáról.
Csernátony Csaba, 2019. július 26. péntek, 11:40
Fotó: Buksza

Az elektromos autók hamarosan jóval nagyobb szeletet kapnak az európai autópiacból: 2020/2021 re várható a fordulópont az eladásokban. Egészen a közelmúltig újdonságként kezelték az elektromos autókat a piacon, de a jövő egészen másképp fest majd a Transport & Environment (T&E) uniós közlekedési kérdésekkel foglalkozó szervezet előrejelzéséből.

Jön a villanyautó-rengeteg

A legtöbb gyártó készen áll a villamosításra, túllépik a "technológiai semlegesség" megközelítését, és inkább az elektromos autók mennyiségének növelésére összpontosítanak. Többéves növekedés után az EU-ban gyártott - és ennek eredményeként a piacon is elérhető - elektromos modellek száma megugrik. Míg 2018-ban összesen 60 autótípus volt elérhető, legyen az tisztán elektromos, hibrid vagy hidrogénüzemanyag-cellás modell, ez a szám

  • 2020-ra 176-ra,
  • 2021-re 214-re,
  • 2025-re pedig 333-ra emelkedik.

Mindez összefüggésben van azzal, hogy 2020/21-re az EU-ban 95 g/km lesz az új autók széndioxid kibocsátási maximuma, illetve számos ösztönzővel segítik majd az autógyártókat azért, hogy megfelelő átmenetet teremtsenek az új környezetvédelmi előírások betartásához. A T&E és az IHS Markit piackutató cég által közzétett előrejelzés alapján az elektromos járművek gyártása Európában várhatóan hatszorosára nő majd 2019 és 2025 között. Ez számokban kifejezve nagyjából 4 millió autót és kisteherautót jelent, ami több mint az egyötöde az EU gépjárműgyártási volumenének. A T&E szerint, ha a gépkocsigyártók tartják a terveiket, akkor ez több mint elégséges ahhoz, hogy megfeleljen a közelmúltban elfogadott 2025-es EU széndioxid-szabályozásnak.

Konkurenciaharc

A gyártók között nagy verseny jöhet: 2012-ben mindösszesen négy cég, a PSA/Peugeot-Citroen és leányvállalatai, a Renault-Nissan- Mitsubishi, a Tesla és a Volvo osztozott az európai elektromosautó-piacon, 11 különböző típust kínálva, 2013-ban már belépett a piacra a BMW és a Volkswagen is, két - két típust megjelentetve, de újat hozott a Ford és a Daimler is abban az évben. A szektorban 2018-ig lassú, de biztos emelkedés volt jellemző, több mint hatvan modell állt már a kereskedésekben új gazdára várva.

Az idén már majdnem 100 autó közül lehet választani, 2022-ben pedig már 250 modell lehet a palettán. A T&E cikke szerint 16 gyártó ígér biztosan villanyautót, köztük a Suzuki is, de nagy eséllyel a Volkswagen konszern, a PSA, vagy Toyota autói lesznek a fókuszban.

Mi lesz az akkumulátorokkal?

Nemcsak az európai autók, de az európai gyártású akkumulátorok jövője is biztosított. Jelenleg 16 lítium-ion akkumulátorokat gyártó üzem létezik és előreláthatólag újak is jönnek.

Ezek pedig 2023-ban akár 131 gigawattóra akkumulátor-termelési kapacitást biztosítanak majd, illetve 5 éves terveikben akár ennek a dupláját is képesek lesznek előállítani. (A villanyautó-akkumulátorok piacáról szóló részletes cikkünket itt olvashatja el.)

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

na4, 2019.07.27 09:46

Hahaha. Addigra már ki is fog pukkanni a villany lufi. A hülyék is megértik majd, hogy nem sikerült megváltani a világot. Addigra már a Tesla is történelem lesz. Masszívan veszteséges. Csak azért van még életben, mert a kapzsi befektetők és részvényesek még elhiszik, hogy egyszer majd nagy üzlet lesz. Inkább gondolkodnának reálisan.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matyi2010, 2019.07.27 08:46

Northop, 2019.07.26 20:06: "az elektromos hálózat és az áramtemelő kapacitás bővítése nélkül nem fog menni. A jelenlegit maximum +20%-al lehet tovább terhelni"

1 millió villanyautó fogyasztása napi 10 kWh-val számolva 10 GWh/nap, azaz 3650 GWh/év. Az éves magyar felhasználás kb 50 000 GWh, akkor a benne lévő tartalék szerinted ennek a háromszorosa.....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

lordofearth, 2019.07.26 21:59

@lordofearth:
üzemanyaga...fuel Uraim, fuel..:)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

lordofearth, 2019.07.26 21:58

A hidrogén a jövő üzemenyaga és ennyi!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Northop, 2019.07.26 20:06

Ez nagyon szép és jó.. Csak egy kérdésem van: Hogy lesz megoldva az akksik töltése? Ugyanis az elektromos hálózat és az áramtemelő kapacitás bővítése nélkül nem fog menni. A jelenlegit maximum +20%-al lehet tovább terhelni. No meg az erőművek: Újra be lesznek indítva a fosszilis erőművek, meg a leállított reaktorok?
Valahogy az az érzésem, megint egy olyan trendi dolgot akarnak meglovagolni az autógyártó cégek "mánágerei" akik előtt csak a pillanatnyi haszon lebeg, és nem gondolkoznak előre pár hónapnál tovább..
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html