Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Vásárlók milliói indulnak útnak a karácsony előtti utolsó héten, hogy pánikszerű vásárlással pótolják az eddig elmulasztott ünnepi shoppingolást - írja a CNBC. Nagy-Britanniában 26 millió embernek, a fogyasztók 55 százalékának van még "tartozása" - derül ki a Barclayscard hitelkártya-kibocsátó felméréséből. A rövid határidő miatt közülük 20 millióan kötnek majd kompromisszumot: vagy rosszabb minőségű terméket vesznek a tervezetnél, vagy nem megfelelő ajándékkal lepik meg szeretteiket.

Részben ez van a hátterében annak, hogy becslések szerint nyolcmillió ajándék - a meglepetések 17 százaléka - csúszik félre, válik nem kívánttá idén. Az utolsó pillanatra hagyott vásárlás leggyakoribb indoka, hogy ilyenkor "olyan jó karácsonyi hangulat van" az üzletekben. Másrészt sokan esélyt látnak az utolsó pillanatban meghirdetett árengedmények kihasználására.

Újraajándékozás

A nem kívánt meglepetések egyre nagyobb részét nem viszik vissza a megajándékozottak a boltokba - végül is ki szeret alkudozni az "undok eladókkal" és "ellenszenves főnökeikkel" a cseréről -, hanem meghirdetik valamelyik online bolhapiacon. Az utóbbiak egyike, a brit Gumtree becslése szerint 2012-ben 2,1 milliárd font (3,4 milliárd dollár) értékű nem kívánt ajándékot adtak el az interneten. Fejenként átlagosan két dolgot adtak tovább összesen 43,50 font (15,5 ezer forint) értékben.

Az eBay aukciós portál elektronikus piacterén százezer terméket kínáltak fel újraeladásra a 2011-es ünnepek alatt és után. Tavaly karácsony napján a nem kívánt ajándékok voltak a hatodik leginkább keresett termékek a portálon - az érdeklődők venni és eladni is akartak. Az online adásvétel talán ad némi pluszidőt a vásárlás egy részét az utolsó pillanatra halasztóknak is. Ha máshogy nem, az elektronikus újraajándékozásban még megcsíphetnek néhányat azok közül a cuccok közül, amelyek megvásárlására nem jutott idejük.