A határátkelőknél kialakuló közlekedési dugók, a hátárátlépéssel járó pluszadminisztráció és egyéb okok miatt 100 milliárd euróval csökkenne az Európai Unió együttes GDP-je, ha a schengeni övezet államai visszaállítanák a belső határellenőrzéseket - állítja France Strategie, a párizsi kormány gazdasági tervezési intézete. Ez az összeg nem sokkal marad el a teljes magyar GDP-től.

A 26 schengeni ország a bevándorlók nem szűnő áradata és a terrorveszély miatt fontolgatja határai védelmének megerősítését - emlékeztet a Financial Times (FT), amely ismertette a francia stratégiai kutatóintézet elemzését. A szakértők úgy vélik, hogy EU gazdasága 2025-ben 0,8 százalékkal lehet kisebb annál, mint amekkora a határszigorítások nélkül lenne.

Tízéves hatás

A határellenőrzések rövid távú visszaállításának költségei ugyan nem elhanyagolhatóak, ám korlátozottak. Ha azonban folyamatosan fennmaradnának a korlátozások, annak jóval nagyobb hatása lenne az országok közötti kereskedelemre és a foglalkoztatásra - fejtegette Jean Pisani-Ferry, a France Strategy vezetője az FT-nek.

Számos schengeni ország, köztük Franciaország és Németország is életbe léptette a schengeni szerződés kivételes passzusát, amely lehetővé teszi, hogy a tagországok a migráció okozta rendkívüli biztonsági helyzetre hivatkozva ideiglenesen visszaállítsák a határellenőrzést.

Az intézkedést várhatóan hat hónappal meghosszabbíthatják, ha az Európai Bizottság hozzájárul ehhez. Az időtartam kiterjesztésének lehetőségét az uniós tagállamok belügyminiszterei vetették fel, arra hivatkozva, hogy Görögország nem tudja ellenőrizni és nyilvántartásba venni a területére érkező menekülteket.

Turisták, vendégmunkások, teherautók

A francia gazdaság évi egy-két milliárd euró kárt szenvedhet el rövid távon a határkontroll visszaállítása miatt - folytatják a Franca Strategie elemzői. Az elmúlt években 122 millió turista érkezett az országba egynapos útra, a terrorakciók veszélye miatt ez a szám biztosan csökkenni fog. Ez évi 0,5-1 milliárd euró kiesést okozhat az idegenforgalomnak.

A Belgiumban, Luxemburgban, Németországban, Olaszországban és Spanyolországban dolgozó franciák száma tízezerrel mérséklődhet pusztán azért, mert utazásukat megnehezíti, lelassítja a határellenőrzés. Ez évi 300 millió euró kárt okozhat. A teherautók átnézése okozta késlekedés 60-120 millió euróval rövidítheti meg a francia gazdaságot.

Mélyebb hatások

Hosszabb távon a mélyebb gazdasági hatások miatt az éves kiesés a GDP 0,5 százalékára, 10 milliárd euróra mehet fel. Elveszhet mindaz az a bevétel, amely a könnyű, gyors kereskedelemből fakad. Számos tudományos kutatás egybehangzó értékelése szerint az hátárellenőrzés-mentes utazás 10-20 százalékkal dobta meg a kereskedelmet az eurózónán belül.

A mérleg másik serpenyőjében az árukra és szolgáltatásokra kivetett adók háromszázalékos növekedése szerepel - mondja Pisani-Ferry. Nem kétséges, hogy javítanunk kell a biztonságot szavatoló rendszerek hatékonyságát, ám ezt nem az emberek szabad mozgásának korlátozása árán kellene elérnünk - véli a szakember. Ennek túl magas a gazdasági költsége.