Szovjet dizájnnal hódítják meg az oroszok szívét

A szeszes italok fogyasztásának visszaszorítását célzó állami intézkedéseket kihasználva fejlesztette fel a semmiből Oroszország legsikeresebb kiskereskedelmi láncát egy egykori szeszcsempész, aki bekerült a világ dollármillliárdosai közé.
Komócsin Sándor, 2018. október 23. kedd, 13:03
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

Oroszország hangsúlyosan józan életű államfője, Vlagyimir Putyin 18 éves regnálása alatt egymás után vezette be azokat az intézkedéseket, amelyek célja az alkoholfogyasztás visszaszorítása, ám egy élelmes vállalkozó kiugróan sikeres üzleti modellt alapozott erre - derül ki a Moscow Times beszámolójából. A kormány tiltja az alkoholos italok reklámozását, elektronikus úton ellenőrzik a készleteket, külön adókkal sújtják az érintett termékeket, hogy rábírják az oroszokat rossz szokásuk feladására.

Szergej Sztugyennyikov, aki az 1980-as évek alkoholtilalma idején szeszcsempészettel foglalkozott, kitalált egy kiskereskedelmi módszert, amely egyesíti a keménydiszkontok módszereit a szeszes italok viszonylagos drágaságának kihasználásával. Az Ural hegység ázsiai oldalán lévő Cseljabinszk iparvárosban bő tíz évvel ezelőtt nyitotta meg első boltját, amellyel elindította Oroszország ma már leggyorsabban bővülő kiskereskedelmi láncát.

Szovjet dizájn

A Krasznoje & Beloje (Vörös és Fehér) névre keresztelt lánc vörös-fehérre festett boltjai a "dicsőséges" szovjet időket juttatják a vásárlók eszébe. A hálózat immáron 6700 üzletet számlál, amelyek a 85 orosz régióból 57-ben vannak jelen. A cég árbevétele tavaly 50 százalékkal, 215 milliárd rubelre (914 milliárd forint, két budapesti 4-es metró költsége) nőtt, amit idén további 40 százalékos ugrás követhet. Naponta átlag hat új áruházat nyitunk - mondja Sztugyennyikov, aki egyébként kerüli a médiát, ám cégének sikere nyomán felkerült a Forbes dollármilliárdosokat listázó rangsorába.

Motiváló módszer

A Krasznoje & Beloje megelőzte a kiskereskedelmi láncok sorában a Dixyt és az Auchant és a Lentával versenyez a harmadik helyért, amit 2021-re megszerezhet - véli a szentpétervári Infoline piackutató cég. Az első két helyen álló X5 és Magnit eddig egymás technikáit igyekezett ellesni, ám most szembe találják magukat egy trükkös kihívóval. Sztugyennyikov módszerének egyik eleme, hogy megfordította az élelmiszerek és az italok arányát. Míg versenytársainál az előbbiek vannak többségben, nála az utóbbiak.

A második lépés, hogy üzleteinek polcait abban a sorrendben tölthetik fel az italbeszállítók, hogy melyikük kér alacsonyabb árat a termékeiért. Így átlagosan 1300-féle italt kínál, amelynek kétharmada alkoholt is tartalmaz. Végül - hasonlóan más keménydiszkontokhoz - a padlón tartja a béreket: az eladók 25 ezer rubelre (110 ezer forint) számíthatnak és gyakran előfordul, hogy a dolgozókkal hó végén kifizetteti az eladatlan készlet árát. Mind mondja: motiválónak tartja ezt a módszert.

Romboló hatás

A leghatékonyabb kiskereskedő az, amely korlátozza a kínálatát, mint például az Aldi Európában - mondja a vállalkozó. Aki túl sok mindent kínál, annak nőnek a költségei, amelyeket végül kénytelen a vásárlókra hárítani. Szakértők úgy értékelik ezt a filozófiát - amelyet kiegészít az oroszországi viszonyok kihasználása -, hogy romboló hatással lehet az egész kiskereskedelmi ágazatra.

Sztugyennyikov ugyanakkor küldetésének érzi, hogy javítson az oroszok túlzott italozási szokásán. Csak a megoldást nem a teljes leszoktatásban látja, hanem az alacsonyabb alkoholtartalmú borok értékesítésének támogatásában. Putyin elnöknek sikerült ugyan elérni a szeszes italok fogyasztásának jelentős csökkenését, ám az oroszok még mindig 80 százalékkal a világátlag felett vannak ezen a téren - idézi az orosz hírportál az Egészségügyi Világszervezet adatát.

Alkoholfilozófia

A kormány intézkedései ellenére fél liter csempészett pálinka ára kevesebb mint 850 forintnak megfelelő rubel, ami alacsonyabb, mint amibe egy Whopper szendvics kerül Oroszországban a Burger Kingben. Sztugyennyikov támogatja azokat az intézkedéseket, amelyek segítenek visszaszorítani a feketekereskedelmet. Az alkoholnak jobbá kellene tennie az életet, Olaszországban és Franciaországban, ahol bort fogyasztanak az emberek, nem isszák halálra magukat - enged bepillantást életfilozófiájába.

A fotó forrása: Szabó Dániel/Napi.hu

HOZZÁSZÓLÁSOK