Fejre állt az olajpiac, hegyekben áll a benzin

A Mexikói-öbölben 12 árva szuperméretű tankhajó úszik az amerikai kikötők felé - üresen. Ez példátlan az elmúlt évtizedek történetében, mert ebbe az irányba közel-keleti kőolajjal színültig feltöltve szoktak hajózni. Csakhogy mára nagyot fordult a világ.
Komócsin Sándor, 2019. február 24. vasárnap, 15:03
Fotó: MTI/EPA

Egyszerre 12 szuperméretű óriási tankhajó úszik méltóságteljesen az Egyesült Államok déli kikötői felé a Mexikói-öbölben, ami mindent elárul arról, mekkora változások történtek az elmúlt időszakban a világ olajpiacán - írta a Bloomberg. Normális esetben ezek a járművek nyersolajjal színültig töltve érkeztek volna a térségbe a Közel-Keletről, hogy Houston vagy New Orleans olajfinomítóiba szállítsák a távoli térség kénben gazdag nyersolaját. Most azonban üresek, pontosabban csak annyi tengervíz lötyög a gyomrukban, hogy rendben legyen a stabilitásuk.

Ráadásul majdnem 40 ezer kilométert tettek meg Afrika déli csücskének megkerülésével, hogy a Csendes-óceánról indulva elérjék célpontjukat abban a reményben, hogy az USA-ban végre feltölthetik tartályaikat. Tulajdonosaik erre számítva vállalták az üres hajózás költségeit, ugyanis az Atlanti-óceánon nincs elég tanker az amerikai nyersolaj elszállításához. A 12 gigantikus vízi jármű "lopakodásának" oka tehát az amerikai olajkitermelés látványos felfutása.

Felhalmozódás

Az elmúlt hetekben jelentős olajkészletek halmozódtak fel az USA-ban - mondta Warren Patterson, az ING Bank NV árupiaci stratégája. Ezzel egyidejűleg az OPEC csökkenti a kivitelét, amivel közvetve ösztönzi az amerikai exportot. Az USA egyidejűleg jelentős exportőr és importőr is, mivel az olajpala-lelőhelyekről kikerülő nyersolaj egészen más, mint a közel-keleti. Az OPEC tagállamai csökkentik a nehezebb kategóriába tartozó energiahordozójuk kínálatát, miközben az amerikaiak főként könnyebb olajat visznek a világpiacra - fejtegette Patterson.

Az iparágban az az alapszabály, hogy az amerikai olajnak jóval kisebb a kéntartalma, ezért jobb alapanyag a benzin előállításához. Így ha nő a kínálata a piacon, az a benzinkészletek felhalmozódásával jár, és most ez a helyzet. Ezzel szemben a közel-keleti nyersolaj alaposabb feldolgozást igényel - ami nem gond a Mexikói-öbölben lévő finomítóknak, mert fel vannak készülve erre -, és szerényebb a benzinkihozataluk.

Jól jártak a szállítók

Az olajszállítással foglalkozó cégeknek jó hír, hogy az amerikai szállítási igény nő, mivel az OPEC részéről kisebb kereslettel találkoznak. Az elemzők nemrégiben növelték az éves bevételükkel kapcsolatos várakozásukat, mivel úgy vélik, hogy az előbbinek köszönhetően ellensúlyozni tudják a közel-keleti szállítási igény visszaesését. A hajóbrókerek szerint általában három-négy tanker hajózik üresen az USA déli partjai felé, ennek három-négyszerese arra utal, hogy tényleg megugrott az amerikai termelők szállítási kereslete.

Ennek hatása a világ más tájain is érezhető, a kétmillió hordó olaj szállítására képes szupertankhajókkal elérhető napi bevétel a növekvő kereslet miatt egy hét alatt megduplázódott, és megközelítette a 30 ezer dollárt - derül ki a teherhajókkal kapcsolatos adatszolgáltatással is foglalkozó Baltic Exchange adataiból. Ezt egyértelműen azzal magyarázzák a szakértők, hogy a Mexikói-öböl amerikai kikötőben megugrott a kereslet a tankerek iránt.

HOZZÁSZÓLÁSOK