Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Lengyelországban összesen 600 kilométer gyorsforgalmi úthálózat épül, a kivitelezőkkel komoly gondok vannak, miközben a nyári nagy rendezvények előtt égetően szükség lenne a hiányzó útszakaszok befejezésére - derül ki a Gazeta Wyborcza cikkéből. Az országok észak-déli irányban átszelő A1-es sztráda 40 kilométeres szakaszát a nyár közepéig átadják.

Ez a sztráda az S8-assal együtt biztosítja Varsó, Wroclaw, illetve a tengerpari Gdansk, Sopot és Ddynia összekötését, továbbá megkönnyíti az utazást a nyári keresztény ifjúsági világtalálkozó résztvevőinek. Az ígéretes befejezést azonban nyögve nyelős építkezés előzte meg.

Megbízhatatlan kivitelezők

Az említett szakaszból három kilométert a Skanska időben átadott, ám a maradék 37 kilométer építését el kellett venni a varsói Polimex-Mostostaltól, mert 2014 elejéig csak feladatai tizedével végzett. A befejezést egy konzorciumra bízták, amely tartja a határidőt.

Polimex-Mostostal nem tudta teljesíteni az Ukrajnát Németországgal, Lengyelország déli határa mentén összekötő A4-es autósztráda Rzeszów és Jaroszlaw közti szakaszának építésére kötött szerződését sem. A mindössze 41 kilométeres szakaszt 2010 és 2012 között kellett volna kiépíteni, de a munka csak 70 százalékban készült el.

Zűrzavar a legrosszabbkor

Új tendert írtak ki, amelyen egy konzorcium nyert. Ez 2016 májusáig vállalta a feladat elvégzését, de nemrégiben októberig tolták ki a határidőt. A cégcsoport kapott plusz egymilliárd zlotyt (71 milliárd forint) a befejezésre, de ezzel egyidejűleg negyed milliárd zloty értékben garanciális javításokat kell végeznie. Például két völgyhidat is ki kell javítania.

A lengyel közútfelügyelet még a nyáron legalább részben lehetővé akarja tenni a forgalmat ezen az útszakaszon, ugyanis kétmillió vendéget várnak az A4-es mentén lévő Krakkóba, ahol július végén Ferenc pápa celebrál misét az ifjúsági világtalálkozón.

Óriási kiadások

A lengyel kormánynak gigantikus összegbe kerülnek az útfejlesztések. Eddig az EU költségvetéséből is támogatott 17 projektre írtak alá szerződést, amelyekre - az uniós pénzzel együtt - 9,27 milliárd zlotyt szánnak. Varsó négymilliárd zloty támogatásra nyújtott be igényt, amelyből Brüsszel 3,2 milliárdot ismert el.

Az idei költségvetésben 14 milliárd zloty szerepel a gyorsforgalmi utak fejlesztésére, ám a következő kettőben 22-22 milliárdot akarnak erre a célra fordítani. Az uniós támogatásokra égetően szüksége van a lengyel költségvetésnek.