Így képzelné el az EP az EU kereskedelmi stratégiáját

Az Európai Unió kereskedelmi stratégiájának növelnie kell az uniós gazdaság versenyképességét, minőségi munkahelyeket kell teremtenie, meg kell védenie a munkavállalókat, és fenntartható gazdasági növekedést kell generálnia - áll az Európai Parlament brüsszeli plenáris ülésén az uniós kereskedelempolitika felülvizsgálatáról elfogadott állásfoglalásban, amelyet az MTI idéz.
Szabó Zsuzsanna, 2020. november 26. csütörtök, 22:35
Fotó: Getty Images

Az EP-képviselők a dokumentumban kiemelték, az unió a versenyképesség terén már a koronavírus okozta világjárvány előtt lemaradt más gazdaságokhoz képest, a nemzetközi kereskedelem járvány miatti zavara pedig tovább súlyosbította az amúgy is jelentős gazdasági veszteségeket.

Az EP szerint most még fontosabb a kereskedelem ösztönzése, hogy az Európai Unió kereskedelmi politikája valóban képes legyen hozzájárulni a jelenlegi közegészségügyi és gazdasági válság utáni helyreállításhoz.

Az EP egyebek mellett arra szólította fel az Európai Bizottságot, hogy támogassa a vállalkozásokat, különösen a kis- és közepes vállalkozásokat (kkv) a jelenlegi válságra és a lehetséges jövőbeni fejleményekre összpontosítva. Támogassa továbbá a klímasemlegességre vonatkozó célkitűzést, a globális ellátási láncok elszámoltathatóságát és fenntarthatóságát, valamint a digitális innovációt az élelmezésbiztonság növelése érdekében.

Az EP véleménye szerint különösen előnyös kereskedelmi menetrend kiépítésére van szükség az Egyesült Államokkal, ami megkönnyítené a gazdasági talpra állást és a kereskedelem útjában álló akadályok felszámolását. Az uniós képviselők előrelépésre szólítottak fel a Kínával tervezett átfogó beruházási megállapodásról szóló tárgyalások során a viszonosság alkalmazásának biztosítása érdekében az uniós vállalkozások számára. A világjárvány összefüggésében, különösen Afrikát illetően új megközelítéseket kell elfogadni a gazdasági és üzleti kapcsolatok átalakítására a szolidaritás és az együttműködés elve mentén a tisztességes és etikus kereskedelem előmozdítása érdekében - jelentették ki.

Győri Enikő fideszes európai parlamenti (EP-) képviselő az MTI-hez eljuttatott tájékoztatójában kijelentette: a versenyképesség a siker kulcsa a nemzetközi kereskedelemben. A képviselő szerint a koronavírus-járvány okozta válság új helyzet elé állította a világot, amelyre az uniós kereskedelempolitikának is reagálnia kell. Arra figyelmeztetett, hogy a következő tíz évben a világ GDP-növekedésének 85 százaléka már az unión kívül megy majd végbe, ráadásul az ázsiai és csendes-óceáni térségben a világ legnagyobb kereskedelmi régiója formálódik, 2,2 milliárd fogyasztóval és 26 billió dollárnyi piaccal. Mivel tizenöt ország - köztük Kína, Japán, Dél-Korea, Vietnám, Szingapúr, Ausztrália és Új-Zéland - nemrég írta alá a Regionális Átfogó Partnerségi Megállapodást (RCEP), a néppárti politikus éberségre intette az uniót: "ha nem vigyázunk, végérvényesen lemaradunk a világgazdasági versenyben" - fogalmazott.

Véleménye szerint az unió mindenek előtt két dolgot tehet: kihasználja a már meglévő szabadkereskedelmi egyezményeit, valamint felgyorsítja a folyamatban lévő tárgyalásokat ideológiamentesen, hogy új piacokhoz juttassa az európai vállalatokat. Győri Enikő hangsúlyozta: a járvány okozta válság több európai céget megrendített, ezért terheiket csökkenteni kell. Növekedésbarát üzleti környezetre van szükség, ahol a vállalatoknak megéri munkahelyeket teremteni.

A képviselő úgy vélekedett, hogy a baloldali és liberális pártok ideológia-vezérelt törekvései, köztük az európai cégekkel szembeni újabb elvárások bevezetésére tett kísérletek, valamint a bürokratikus akadályok további emelésének szorgalmazása a versenyképesség ellen hatnak.

HOZZÁSZÓLÁSOK