Ez az az ajándék, amivel nem lőhet mellé

Az USA-ban mániákusan kutatnak mindent, ami az embereket érdekli, így azt is, milyen ajándék okozza a legnagyobb örömet az embereknek, ha egyáltalán az ajándékozás az örömszerzés legbiztosabb módszere. A fiatalok élen járnak a karácsonyi szokások megújításában.
Komócsin Sándor, 2017. december 17. vasárnap, 11:17

Vajon eszébe jutott-e az olvasónak, hogy karácsonyra saját magának vásároljon ajándékot, és ha igen, akkor hányszor? - teszi fel az első látásra udvariatlannak hallatszó kérdést Quentin Fottrell, a MarketWatch tőzsdei szakportál személyes pénzügyekkel foglalkozó szakírója. Egy felmérés szerint nagyon sok embertől egyáltalán nem áll távol saját maga megajándékozása.

Több mint az emberek ötöde

A Mintel piackutató cég friss közvélemény-kutatásából kiderült, hogy az amerikaiak átlag 22 százaléka rendszeresen meglepi magát karácsonyi ajándékkal. Az ünnepek alatti önajándékozás elsősorban a fiatalabb generációk tagjainak körében divatos.

Az éppen hogy csak felnőtt korba lépett, 18-22 éves korosztály tagjainak 24 százaléka ajándékoz valamit magának, a 23-40 évesek körében pedig 27 százalék ez az arány. A többség tehát még mindig inkább másnak - barátainak, családtagjainak - vesz valamit, miközben szintén a többség, a felmérés válaszadónak 57 százaléka úgy véli, okosabban tenné, ha magát ajándékozná meg.

Meglepően sokan vannak azok is, akik egyáltalán nem akarnak karácsonyi ajándékokat vásárolni, ám ehelyett valami sokkal értékesebbet kínálnak: a szabadidejüket. A Harris Poll közvélemény-kutató intézet felmérésében megszólalók 60 százaléka azt mondta, hogy idén az ünnepek alatt inkább kihagyná az ajándékok csereberélését, s ehelyett több időt töltene együtt a szeretteivel. Sokakat anyagi gondjaik vezettek prioritásaik újragondolására.

A boldogság titka

Kutatások sorozata támasztja alá azt a vélemény, amely szerint a tapasztalatok, élmények szerzése boldogabbá teheti az embereket, mint a tárgyak, eszközök birtoklása. Ryan Howell San Franciscó-i pszichológus professzor karrierje jelentős részében azt kutatta: mi teheti boldoggá az embereket. Más tudósokhoz hasonlóan arra a következtetésre jutott, hogy dolgok helyett érdemesebb élményekre költeni a pénzt. Elmélete szerint mindennek van ára, kivéve az emlékeket.

Ki nem kap?

Végül a Harris Poll arra is kíváncsi volt, ki az, aki biztosan nem kap ajándékot az idei ünnepek alatt. Az emberek többsége biztos benne, hogy nem vesz semmit a munkahelyi kollégáinak vagy főnökének. Az előbbire a megkérdezettek 56 százaléka, az utóbbira 59 százalékuk tette le a főesküt.

A munkatársak és főnökök megajándékozásától elzárkózók több mint negyede azzal indokolta ezt, hogy nem ismeri őket eléggé, így nem tudja, mivel szerezhetne örömet. Ugyanekkora volt azok aránya, akik szeretnék elkerülni, hogy a főnöknek hízelgő beosztottnak látszanak.

A nyitókép forrása: Pixabay.

HOZZÁSZÓLÁSOK