Fájó hír az autósoknak - több évtizede nem látott terv született

A világ olajpiacát a hetvenes évek elejétől az elmúlt évekig kezében tartó OPEC kibővülhet olyan olajtermelő országokkal, amelyek eddig az OPEC-tagállamok versenytársai voltak a piacon. Ezzel a világ olajkitermelésének túlnyomó része a kartell ellenőrzése alá kerülhet.
Komócsin Sándor, 2018. január 11. csütörtök, 19:10
Fotó: Shutterstock

Végleges szövetséggé alakulhat az OPEC és a kartelltől független olajtermelő országok egy csoportja, köztük Oroszország alkalmi kapcsolata, amely az elmúlt hónapokban az autósok bosszúságára feltornászta a fekete arany árát - írja a CNBC. A lehetőséget Suhail al-Mazrouei, az Egyesült Arab Emírségek olajminisztere vetette fel.

A politikus szerint kiváló tapasztalatokat szereztek a felek együttműködésével kapcsolatban. A 2016-ban elhatározott, majd 2017-ben meghosszabbított megállapodás szerint a részt vevő olajexportáló országok befagyasztották kitermelésüket. Ezzel igyekeznek csökkenteni az árakat letörő túlkínálatot, amelynek hátterében a felhalmozott olajkészletek és az USA olajpala-kitermelésének felfutása áll.

Hol a határ?

A jelenlegi egyezség 2018 decemberéig szól, azzal a megkötéssel, hogy év közben, júliusban felülvizsgálják, folytassák-e a korlátozást. A szövetségbe tíz OPEC-en kívüli ország kapcsolódott be, a legfontosabb közülük egyértelműen Oroszország, amely nem akarja, hogy túl magasra emelkedjen a fekete arany ára, mert egy azt követő újabb árzuhanás sokkoló hatással járna az orosz gazdaságra.

Az észak-amerikai WTI olaj ára csütörtökön hordónként 63 dollár felett járt, míg a londoni Brent megközelítette a 70 dollárt. Ezen a szinten már komoly hasznot ígérnek a viszonylag drágán termelő amerikai olajpalakutak is, amelyeket az OPEC és barátai szeretnének kiszorítani a piacról.

Jobb lenne a nagyobb OPEC

Miközben tehát olyan piaci pletykák terjednek, amelyek szerint Oroszország inkább előbb, mint később kihátrálna a kitermeléskorlátozási megállapodás mögül, a befolyásos olajminiszter úgy látja, hogy az együttműködés nem hogy felbomlana, hanem ég szorosabbá is válhat. Ezt elsősorban a legfrissebb adatokra alapozza, amelyek azt bizonyítják, hogy minden részt vevő ország tartja magát vállalásaihoz. (Ez korábban nem volt jellemző az OPEC tagállamaira.)

Az OPEC a jövőben is erős szervezetként fog tevékenykedni, ami vonzó lehet a rajta kívüli országok számára is - fejtegette al-Mazrouei. Az olajipari befektetések biztonságának egyik feltétele, hogy a befektetők előre lássák a jövőbeni árakat, hiszen ezek garantálhatják tőkéjük jövedelmező megtérülését.

A kibővült OPEC képes lenne jól szabályozni a piacot, vonzóvá téve az iparágat a befektetők szemében. Ez minden olajtermelő ország érdeke, ami a miniszter szerint erősíti az érdeklődést a nagyobb OPEC iránt. Ugyanakkor az autósok lemondhatnak az alacsony olajárnak köszönhető olcsó üzemanyagról.

A nyitókép forrása: Shutterstock.com

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Bahnsteig_Eins, 2018.01.14 19:32

@V0LE: "ha nagy tomegben elterjednek"

Aminek az egyetlen apró akadálya a rengeteg nemes-, ritka- és átmenetifém, ami egy ilyen autó motorjához/aksijához kell, és amelyek egy része már ma is aranyárban van... Nézz utána pl. a kobalt árfolyamának... Aranyból azért nehéz lesz tömegautót gyártani...

Ha ha ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

v007zsolt, 2018.01.14 19:25

@syriaalaeppo@gmail.com:..........működő paksi blokkok az ország áramigényének a 60 százaléká kitermelik.


40% lesz az.....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

syriaalaeppo@gmail.com, 2018.01.14 19:13

@rotaryfun: Az nem tudom micsoda.
Azt tudom, hogy jelenleg a 80%-os kapacitással működő paksi blokkok az ország áramigényének a 60 százaléká kitermelik.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rotaryfun, 2018.01.14 07:12

@syriaalaeppo@gmail.com: Persze, sőt a világot is. Már csak szélesgábor energiacelláját kell megcsinálni hozzá :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

V0LE, 2018.01.14 06:57

@Mecsabesz: Nem zavar, mivel hosszu tavon pont az ellenkezojehez vezet.

Az elektromos autok pont a nap- es szeleromuvek egyik nagy problemajat oldanak meg ha nagy tomegben elterjednek, megpedig az energia tarolas problemajat. A jelenlegi akkuk mar 100kWh -nal tartanak. Szamold ki, hogy mekkora napelemet rakhatsz a tetore, hogy meg pont elegendo legyen a tarolasi kapacitas. Azt is vedd szamitasba, hogy a megtermelt energiabol a haztartasod is folyamatosan fogyaszt.
Ez van nap kozben. Aztan este szepen visszatoltod az autobol a haztartasba az aramot. Akkora tarolasi kapacitasrol beszelunk mar ma, hogy egy auto akkuja elegendo az esti energiaszukseglethez. Ha pedig a napelemek altal termelt energiat teljes egeszeben fel tudod hasznalni, akkor mar a hulyek is rajonnek, hogy hamar megterul a befektetes, ezert egyre tobben rakatnak fel napelemet. Marpedig ha a haztartasok tomegesen szallnak le a kozponti eromuvekrol mint vevo, akkor a sok folosleges aram miatt lefele mennek az arak. Es akkor meg csak a haztartasi napelemekrol beszeltunk.

Vagy ez mar tul bonyolult? :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html