Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A járműtechnika szakértői egyetértenek abban, hogy néhány év múlva olyan autók futnak majd az utakon, amelyek képesek automatikusan navigálni magukat a közlekedési dugókban - derült ki a detroiti SAE International World Congress tanácskozáson. Az évtized végére megjelennek azok a társaik, amelyek az autópályákon átveszik a vezetést sofőrjüktől, majd 2025-ben már olyan autók állnak majd az autószalonokban, amelyek teljesen önállóan vezetik saját magukat. Ezek a dátumok persze becslések, ám az autógyártók és az amerikai, illetve európai közlekedésbiztonsági hatóságok komolyan támogatják az automatikus fékező, illetve kormányzó rendszerek fejlesztését.

A hatóságoknál egyetlen indoka van ennek, mégpedig az, hogy felméréseik szerint az autóvezetők túlnyomó többsége reménytelenül mazsola. Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSA) az autók egy részében megtalálható fekete dobozok adatainak elemzése alapján például azt találta, hogy az ütközésekben érintett vezetőknek mindössze egy, azaz 1 százaléka nyomta tövig a féket a csattanás előtt. Ezzel szemben kereken egyharmaduk egyáltalán nem fékezett.

Száguldás, Porsche, szerelem

Az NTSA 910 ezer hátsó ütközéses balesetet vizsgált, amelyekben 220 ember vesztette életét. A fékezés elmulasztása vagy az ezzel kapcsolatos késlekedés 45 milliárd dollár kárt - jelentős részben biztosítási kifizetést - okozott az adatfelvétel időszaka, 2006 és 2008 között.

Egy másik felmérés a kanyarodás során történt baleseteket vizsgálta - nem kevésbé meghökkentő eredménnyel. A kisodródások kétharmada gyorshajtás következménye volt. A vezetők 57 százaléka vagy éppen nyomta a gázt, hogy gyorsuljon a járgánya, vagy egyáltalán nem változtatott sebességén pillanatokkal azelőtt, hogy az autója nekivágódott volna a kanyart övező szalagkorlátnak.

Új ketyerék az év végére

Az NTSA szakértői különösen dühösek azokra az autósokra, akik sms-eznek, telefonálnak vagy okos mobiljukon játszanak vezetés közben. Ugyanakkor ebben az esetben a statisztika nem támasztja alá mérgüket: a súlyos balesetek száma kissé még csökkent is azzal egyidejűleg, hogy az USA-ban elérte a felnőtt lakosság 87 százalékát az okos telefonnal rendelkezők aránya.

A hivatal már 2013 végére döntést akar hozni azoknak az új fedélzeti elektronikai rendszereknek az engedélyezéséről, amelyek érzékelik az autó környezetét, és figyelmeztetik a vezetőt vagy be is avatkoznak - fékeznek -, ha úgy találják, hogy a jármú túl gyorsan közeledik valamihez vagy valakihez. Az eredmény nem borítékolható, mivel csak kellően kifinomult rendszereknek érdemes zöld jelzést adni. Ha egy ketyere túl óvatos, túl gyakran csipog, akkor a sofőrök figyelmen kívül fogják hagyni figyelmeztetését.