Csehszlovákia az 1920-as és 1930-as években azzal a kihívással került szembe, hogy ki kellett alakítani saját vasúthálózatát átszabva az Osztrák-Magyar Monarchiához illeszkedő rendszert. Nem egyszerűen technikai válaszokat kerestek, hanem olyan közlekedési hálózatot akartak, amely erősíti az új ország lakóinak nemzeti identitását - írta a Radio Praha.

Ennek jegyében született meg a szlovák bullet vasút, azaz szuperexpressz, amit több tíz millió korona ráfordításával az elmúlt években helyreállítottak.

A cseresznyepiros vonat Prága és Pozsony között 1946 júliusában állt szolgálatba. Maximum 130 kilométer/órás sebességre volt képes, aminek köszönhetően 4 óra 51 perc alatt tette meg a 290 kilométeres távolságot, egy órával lerövidítve a gőzmozdonyos szerelvényekkel elért utazási időt. Ezt később még fél órával javították A vonat közlekedésének Csehország német bekebelezése vetett véget, amelynek nyomán kettészakadt az ország.

A bullet vasút atyja Josef Sousedík cseh feltaláló állt, akit nemes egyszerűséggel a moráviai Edisonnak hívtak. A vonat elektromechanikus meghajtással közlekedett, hasonlóan a mai hibrid erőforrásokhoz. Sousedík 1927-ben Tatra szedánján próbálta ki először a találmányát. Az elektromos motor az indulásnál és a hegymenetekben segítette a dízelmeghajtást. A helyreállítást az elmúlt két évben Jirí Strecha irányította: a nemzeti technológiai örökség védelmétől nem sajnálták a pénz, minden részletet korhűen állítottak helyre.