Fordulat a régióban: pofára esnek a multiláncok

Megfordult az elmúlt évtizedek trendje Lengyelországban: egyre népszerűbbek a kis boltok, miközben visszaszorulnak a nagy áruházláncok. Az emberek többször vásárolnak egyszerre kevesebbet.
Barabás Júlia, 2018. február 16. péntek, 06:41
Fotó: Napi.hu

Határozottan nő a kis- és közepes boltok súlya lengyel kiskereskedelemben - adta hírül a Business Insider Polska a Haitong Bank elemzésének eredményét. Az átlagos lengyel dolgozó heti 45 órát tölt a munkahelyén, ha ezt összekapcsoljuk az alacsony munkanélküliségi rátával, kitalálhatjuk, mi okozhatja a vásárlási szokások megváltozását.

Az emberek egyre gyakrabban vásárolnak - egyre kevesebbet. Ezért előnyben részesítik a boltok kedvező elhelyezkedését, a hosszabb nyitva tartást, a szélesebb választékot és a termékek jobb minőségét. A magasabb fizetések és az alacsony munkanélküliség miatt a vásárlók hangulata jobb: javuló anyagi helyzetükben jobban megengedhetik maguknak, hogy drágább kis boltokban vásároljanak.

Az elemzők szerint ez a trend még nem érte el a csúcsút, annál is inkább, mert a lengyelországi üzletsűrűség öt százalékkal alacsonyabb az uniós átlagnál. A kelet-közép-európai országban 30-50 százalékkal kevesebb kis- és közepes bolt van, mint Franciaországban vagy Németországban.

A kis boltoknak kedvezni fog a vasárnapi kereskedelmi tilalom is, hiszen kivételt képeznek alóla a saját tulajdonos által vezetett üzletek. Így olyan kiskereskedelmi láncok, amelyek franchise tevékenységet is folytatnak - mint az ABC, az EuroSklep, a Lewiatan, a Delikatesy Centrum - változás nélkül folytathatják tevékenységüket.

A fotó forrása: Földi D. Attila/Napi

HOZZÁSZÓLÁSOK