A Toyota visszaszerezte a Volkswagentől a világ legnagyobb autógyártójának járó koronát 2020-ban, miután a tavaszi nagy visszaesés után jobban sikerült a kilábalása a gödörből, mint német versenytársának - adta hírül a Financial Times. A japán vállalatóriás - amelynek cégcsoportjához tartozik a miniautókat gyártó Daihatsu és a Hino teherautógyár - 9,5 millió autót értékesített a világ újautó-piacain. Ez kicsit több, mint a Skodától a SEAT-on és az Audin át a Porschéig számos márkát egyesítő VW 9,3 milliós értékesítése.

Mindkét cég jól profitált a kínai autópiac talpra állásából azt követően, hogy az év elején szétzilálódtak a beszállítói láncok és számos autógyártó üzemet ideiglenesen le kellett állítani. A Volkswagent azonban jobban sújtotta az európai autópiac súlyos zsugorodása. A Toyota eközben Lexus luxusautó-márkájának köszönhetően 11 százalékos növekedést ért el Kínában - ez volt az egyetlen piac, amely bővüléssel zárta a járvány szaggatta 2020-as évet.

A következő két év

Az év egészében több mint 11 százalékkal csökkentek a Toyota eladásai 2019-hez képest, amit a RAV4 SUV jó amerikai eladásai, illetve a benzin-elektromos hibrid meghajtású típusváltozatok európai sikerei ellensúlyoztak. Az év végén, 2020 decemberében sokan bepótolták az év közben elhalasztott eladásaikat, ez magyarázhatja, hogy Franciaországban és Németországban 80 százalék feletti év/éves növekedést könyvelt el a cég.

A Toyota az amerikai Teslával szemben elvesztette a világ legértékesebb autógyártójának státuszát, ám bejött az a számítása, hogy elsőként kezdett hibrid meghajtású autókat gyártani. Most arra készülnek, hogy a következő két évben az akkumulátor hajtotta autók piacán nyomulnak előre. Az elektromos autók térnyerése Európában valószínűleg gyorsabb, mint amire a Toyota számított, ezért a cég jövőjének kulcsa, hogy mit tud majd felmutatni az akkumulátortechnológiában - véli Okumura Josihiro, a Chibagin Asset Management vagyonkezelő cég igazgatója. Ezért szerinte a japán autógyártó számára kritikus lesz, hogyan ítélik meg a befektetők a következő két évben elektromosautó-stratégiáját.

Valamire készülnek

A Toyota a Panasonic-al, azaz azzal a céggel társult a jövő akkumulátorának fejlesztésében, amely a Teslát is kiszolgálja. A cél a tömegtermelésben előállítható szilárdtest-akkumulátor kifejlesztése, amely a villanyautók hatótávjának növelését és töltési idejének csökkenését ígéri. Ez a technológia néhány éve még gyerekcipőben járt, ám a várakozások szerint a Toyota az augusztusi tokiói olimpiai játékokon be fogja mutatni mit ért el ezen a téren - tudta meg a brit üzleti lap a tervekről értesült forrásoktól.

A Toyota beszámolója szerint világszintű eladásainak 23 százaléka elektromos hajtással is rendelkező autó volt, főként hibridek. Ennek a technológiának a japán cég az úttörője, 20 éve kínál hibrid autókat, aminek köszönhetően azok közé a cégek közé tartozik, amelyek autói használat közben a legalacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással szennyezik a levevőt. Eközben a Toyota jelenleg nem kínál teljesen elektromos meghajtású autót.

Szakértők szerint a Toyotát is megviselheti az autóiparban kialakult bizonytalanság a mikrochipek hiánya miatt, amelyekből meglepően sok van a mai autókban. Az ellátási hiány miatt futószalagok álltak le és kényszerszabadságra küldtek dolgozókat az autógyártók. Ugyanakkor a Toyota erőteljesebben diverzifikálta beszállítói láncát a 2011-es japán földrengés és cunami után, ami kiütötte a szigetország autóipart is.