Lebénult Franciaország a nyugdíjreform-tüntetések miatt

Több mint 150 utcai megmozdulást szerveztek kedden francia szakszervezetek a kormány tervezett nyugdíjreformja ellen, amelyhez elsősorban a vasúti dolgozók csatlakoztak, így az egész országban fennakadások voltak a vasúti közlekedésben.
Szász Péter, 2019. szeptember 24. kedd, 18:25
Fotó: Shutterstock

A párizsi tömegközlekedési dolgozók, majd az ügyvédi, illetve az orvosi kamara tiltakozásai után ezúttal a legradikálisabb szakszervezet a CGT hívta utcára az embereket.

A felhíváshoz kisebb szakszervezetek is csatlakoztak, a másik nagy radikális mozgalom, a CGT-vel rivalizáló FO azonban külön tiltakozást szervezett szombaton több ezer résztvevővel Párizsban, más szakszervezetek viszont nem támogatják a megmozdulást, miután szerintük indokolt a nyugdíjreform.

"Munkahely, fizetés, közszolgáltatások, nyugdíj: elég volt a szociális hanyatlásból!" jelmondattal csaknem 150 helyen vonultak ezrek utcára kedden, Párizsban kora délután indult meg a több ezer fős menet a République térről.

A tiltakozás következményeként kedden délelőtt fennakadások voltak a vasúti közlekedésben. Az előrejelzések miatt a munkába indulók közül a szokásosnál jóval többen ültek gépkocsiba, így Párizs körül reggel 9 órára rendkívüli, mintegy 460 kilométeres dugó alakult ki a bevezető utakon és a körgyűrűn.

A francia Riviérán, ahol sztrájkmentes időszakokban is mindennaposak a közlekedési dugók, kedden szinte lehetetlen volt a nagyobb városokban közlekedni. Nizzában nem indultak el sem a buszok, sem a villamos. A városközpontban mintegy ezren tüntettek.

Az Emmanuel Macron államfő által tervezett és a parlament elé jövő nyáron kerülő nyugdíjreform lényege, hogy eddig a vállalatonként, illetve ágazatonként működő 42 féle nyugdíjrendszert 2025-ben egységesítenék. A 42 rendszer három nagy kategóriába sorolható: külön kategóriába tartoznak a közszolgálatban dolgozók (katonák, rendőrök, tanárok), egy másikba az állami vállalatok alkalmazottai, mint például a vasutasok vagy a tömegközeledési dolgozók, míg a harmadikba minden egyéb különrendszer, amelyek előnye, hogy figyelembe veszik egy-egy adott munkával járó fizikai nehézségeket.

A kormány szerint a közszolgálatban dolgozók külön nyugdíjrendszerei túl sokba kerülnek az államnak. Miközben az általános rendszerhez tartozók átlagosan 63 évesen mennek nyugdíjba, a tömegközlekedési dolgozók átlagosan 55,7 évesen a francia állami számvevőszék 2017-es jelentése szerint.

HOZZÁSZÓLÁSOK