Gázzal fűt? Ennek a hírnek nem fog örülni

A kínai főváros lakói egy évtizede nem láttak maguk fölött olyan kék eget, mint az elmúlt napokban, mert sikerült mérsékelni a szmogot. Kevésbé jó hír, hogy emiatt nő a gigantikus ország gázfogyasztása, ami közvetve hatással van a gázárakra az egész világon.
Komócsin Sándor, 2018. augusztus 20. hétfő, 16:33
Fotó: Pixabay

Peking lakói évtizedek óta nem lélegezhettek be olyan tiszta levegőt, mint a napokban, köszönhetően annak, hogy kezdenek hatni a szén felhasználásának visszaszorítására tett lépések - derül ki a Bloomberg cikkéből. A kínai fővárosban a hetedik legalacsonyabb levegőszennyezettségi szintet mérték 2008 óta. Ebből ötöt az elmúlt nyár óta jegyeztek fel. A mérés pontosságára garancia, hogy nem a hivatalos kínai környezetvédelmi hivataltól, hanem az USA pekingi nagykövetségétől származik.

A kínai főváros levegője júliusban átlagosan 44 mikrogramm szálló port tartalmazott köbméterenként. Az egymást követő jó adatok bizonyítják, hogy a kormány hatékonyan lép fel azzal a jelenséggel szemben, amelyet 2013-ban még "levegő apokalipszisnek" minősítettek Pekingben, amikor a szálló mikroszemcsék mennyisége 35-szöröse volt az Egészségügyi Világszervezet (WHO) határértékének. Hszi Csin-ping államfő a szmog elleni harcot minősítette országa egyik fő prioritásának.

Ki fizeti az árát?

Ennek szellemében a családokat és a vállalatokat rászorították, hogy váltsanak szénről gáztüzelésre lakásaik fűtésében, illetve ipari tevékenységükben. Kína világosan elkötelezte magát, hogy visszahozza a kék eget városai fölé, alig van olyan hét, amikor nem jelentek be ezzel kapcsolatban valamilyen új intézkedést vagy célt - mondja Tim Buckley, az Institute for Energy Economics and Financial Analysis kutatóintézet vezető beosztású munkatársa.

A szép sikernek azonban a világ többi országa is megfizeti az árát. Az egekbe emelkedő gázfogyasztás miatt Kína lett a világ fő folyékonygáz-importőre (lng), ami hozzájárult ahhoz, hogy az lng világpiaci ára az elmúlt télen 2014 óta nem látott magasságba emelkedjenek. A nagy szénfelhasználó acélüzemek kapacitásának visszaszorítása 2013 óta nem látott szintre lökte fel a betonacél árát.

Hosszú az út

A kezdeti sikerek azonban csak jelzik, hogy hosszú út áll még a kínaiak előtt a légszennyezés csökkentésében. A jelenlegi tervek mindössze arról szólnak, hogy a szén arányát az energiatermelésben a jelenlegi 60 százalékról 2020-ra 58 százalékra mérséklik, az ipari és a lakossági felhasználás átállításával földgázra. Az áramtermelésben részben nukleáris energiára váltanak - hívta fel a figyelmet egy nemrégiben megjelent piaci elemzői jelentés.

Donald Trump amerikai elnök kormányának büntetővámjai megdrágíthatják az energia árát, mivel a kínai kormány részben az amerikai lng-re vetne ki hasonló vámokat. Ez a jele annak, hogy a pekingi vezetés inkább bevállal némi kárt azért, hogy ne hajoljon meg a garabonciás elnök akarata előtt.

Kína gyors ipari fejlődése a légszennyezés szempontjából ugyanolyan következményekkel járt, mint a hasonló folyamatok a világ minden táján. Legendásan borzalmas volt London levegője az ipari forradalom után, de még az 1950-es években is. A technológia azonban azóta fejlődött - úgy tűnik ennek köszönhetően Kína gyorsabban megbirkózik a szmoggal, mint más országok.

A fotó forrása: Pixabay

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

terabit, 2018.08.21 19:03

@Czirok_a_gasztroblogger:
Akkor szívjál jó mélyeket abból a környezetbarát cuccból direktben ostoba. De szemléltetésnek talán az sem lenne rossz, ha egy órácskára bezárkóznál az autódba felhúzott ablakkal a tűző napon...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Czirok_a_gasztroblogger, 2018.08.21 18:28

@terabit: a tisztán égő földgáz ma a leginkább környezetbarát energiaforrás, ostoba. És igen, ezé a jövő, a németek és kínaiak már rájöttek (ezért épít mindkettő óriási gázvezetékeket ezerrel), az amik is hamarosan rájönnek, mikor bedől az ócska dodzsemükre alapozott néphülyítés, mely dodzsem egyébként nemcsak drágább, de összességében környezetszennyezőbb még a benzines kocsiknál is...

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

terabit, 2018.08.21 18:20

@Warlock:
:D

Ja, meg a környezetbarát gáz..., Csak megdöglünk a klímaváltozásban a CO2 kibocsátás miatt
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Czirok_a_gasztroblogger, 2018.08.21 18:09

@Warlock: "ami a lakótelepi parkolóban rohad"

Nem, garázsban tartom, amit bérelek.

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Warlock, 2018.08.21 08:06

@Czirok_a_gasztroblogger: "a Gazprom, és persze komolyabb befektetői, meghatározó részvényesei, mint szerény személyem..."

Te, mint a Gazprom meghatározó részvényese... egy lakótelepi lecsúszott, züllött, alkoholista elmebeteg a szivacsos agyával, és a 20 éves amerikai roncsával, ami a lakótelepi parkolóban rohad...

Szegény Gazprom, jobb ha magától indítja el akkor a csődeljárást... Te... főrészvényes...:DDD
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html