Genovai katasztrófa: óriási káosz jön, kínos helyzetben a politikusok

Mialatt bőszen kutatnak túlélők után a Genovában összeomlott híd romjai alatt, az olasz politikusok "kármentésbe" fogtak. Most derül ki, mennyire nem vették komolyan a híd állapotával kapcsolatos aggodalmakat és mennyire visszafogták az útfelújításokra fordított költéseket.
Szász Péter, 2018. augusztus 15. szerda, 12:09

Folyamatosan kutatnak túlélők után Genovában, miután kedden összeomlott az A10-es autópálya egyik hídja. A BBC szerint a katasztrófa már 37 halálos áldozatot követelt, 16 sérültről tudnak és vagy még egy tucat ember hollétéről nincs információ.

A kutatásban 250 tűzoltó és több keresőkutya vesz részt. A környékről 400 embert evakuáltak, mert félnek, hogy a híd többi része is ledőlhet - írja a BBC.

A román külügyminisztérium szerdán azt közölte, hogy az áldozatok között van van egy román állampolgár is. Magyar érintettől egyelőre nem tudni.

A híd összeomlása vélhetően komoly közlekedési káoszt hoz majd a környéken, ugyanis a helyi jelentősége mellett ez vezetett az olasz Riviérára és a Dél-Francia partokhoz is.

Az Index.hu arról ír, hogy Genovában régi probléma a kelet-nyugati közlekedést biztosító A10-es autópálya vészes túlterheltsége. A híd az óváros és a tőle nyugatra fekvő kikötő, az acélmű és a genovai repülőtér között teremti meg az összeköttetést, ahol amúgy a genovaiak kétharmada dolgozik. Ennek megfelelően mostanában naponta 25 ezer teherautó haladt át rajta.

A hegyláncokkal tagolt vidéken a keletről nyugati irányba való közlekedés a városban ezenkívül csak a szintén forgalmas, tengerparton futó Aurelia nevű állami úton lehetséges. Aki más útvonalat akar keresni magának, annak szűk hegyi utakon kell kavarognia. A híd összeomlása után jelenleg nehéz elképzelni, hogyan lehet normális közlekedési viszonyokat teremteni ezen a környéken.

Gondok a híddal

A Riccardo Morandi által tervezett, és ezért Morandi hídnak is nevezett viaduktot 1963-ban kezdték el építeni, és 1967-ben adták át a forgalomnak.

A híd részben erősen korrodálódott acélelemeit 1992 és 1994 között renoválták. Folyamatos felújítás és ellenőrzés alatt állt, de egyre kevésbé bírta a növekvő igénybevételt. A katasztrófa után több fotó jelent meg, amelyek a híd rossz állapotát mutatják. 2014-ben a helyi újság már arról írt: itt volna az ideje a híd felrobbantásának. Felújítására 2018-ban egy 20 millió euró értékű tendert írtak ki, amelynek elbírálása még nem fejeződött be.

Az egyre súlyosabb közlekedési nehézségek enyhítésére a közel 600 ezer lakosú városban már harminc éve megfogalmazódott egy elkerülő autópálya-rendszer a "Gronda di Genova" megépítésének terve. Az elkerülő szakasz, illetve a meglévő utak csatlakozásainak tervezése 2001-ben kezdődött el. Az új autópálya nyomvonalát északon, a hegyeken át, a városon kívül vezetnék el. Ide irányítanák át az átmenőforgalmat, a kamionok 80 százalékát és az autóforgalom 50 százalékát. A távlati terv az, hogy ha ez elkészül, a régi hídra nem engednek rá több teherautót.

A BBC idézi a olasz Corriere Della Serra cikkét, amely szerint az elmúlt 5 évben ez az ötödik híd, amely összeomlik Olaszországban.

A lap összeszedte azt is, hogy a fejlett európai országok mennyit lököttek útfelújításra az elmúlt évtizedben. Ebből kiderül, hogy az olasz költségvetés a töredékére esett: 2006-ban még 14 milliárd eurót fordítottak az utakra, a válság után azonban már csak évi 4 milliárdot és ez is csak kis mértékben emelkedett. Ezzel szemben a többi nagy nyugati országban legalább szinten maradtak a költések.

Politikusok kínos helyzetben

A katasztrófa rávilágít az új olasz kormány közlekedéspolitikájában meglévő ellentmondásokra, idézi az Index a Frankfurter Allgemeine Zeitung cikkét.

Az 5 Csillag Mozgalomhoz tartozó Danilo Toninelli közlekedési miniszter most szigorú felelősségre vonást követel. Azt mondta: ha kiderül, hogy emberi mulasztás történt,  akkor annak, aki hibázott, meg kell fizetnie ezért.

Épp Danilo Toninelli volt azonban az, aki két héttel ezelőtt bejelentette: még egyszer felül kell vizsgálni az elöregedett genovai híd tehermentesítésére szolgáló autópálya-szakasz megépítésének tervét. Az 5 Csillag Mozgalom az összes ilyen nagyobb infrastrukturális beruházást blokkolja most azzal, hogy a korábban készült költség-haszon elemzések újraírását követeli.

Egy 2012-es városi tanácsülés készült jegyzőkönyvből kiderül, hogy a mozgalom egyik képviselője élesen kikelt Giovanni Calvini, a gyáriparosok szövetségének helyi vezetője ellen, miután az az elkerülő megépítésének fontosságáról beszélt.

Majd tíz év múlva, amikor összedőlt a Morandi híd, és órákat kell állnunk a dugókban, akkor jusson eszünkbe azoknak a neve, akik most azt mondták (a Grondára), hogy "nem".

Törölt szöveg

A nagyobbik kormánypárt, az 5 Csillag Mozgalom más területen is próbálja menteni a menthetőt - írja a 444.hu.

Kiderült, hogy a Morandi-hidat korábban rátették egy listára, amin olyan infrastrukturális projekteket gyűjtöttek, amik elhibázottak, amennyiben a "költségek meghaladják a várható előnyöket".

Az oldalon az 5 Csillag Mozgalom a híddal struktúrájával kapcsolatos aggályokról azt írta, hogy azok "gyerekmesék". A baleset után az oldalt eltüntették.

A címlapkép forrása: Reuters.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

lzperx, 2018.08.15 12:59

Egy bizonyíték, hogy van amit el kell venni a tömegdemokrácia által "felhatalmazott" idiótáktól. Napolitano elnökük egy pár évvel ezelőtt mondta kilencven évesen, hogy:" fiatal kora óta dolgozik a demokráciában, de sajnos azóta nem fejlődött semmit".
Egy biztos, hogy a gazdaságok fiskalizációja és a tömegdemokrácia működésébe új kölcsönhatási elemek szükségesek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html