A szerb parlament módosította a választások után még a nyáron elfogadott jegybanktörvényt, amely mind az Európai Unió, mind a Nemzetközi Valutaalap szerint súlyosan korlátozta az intézmény függetlenségét. A most elfogadott változtatásokat rendkívüli ülésen hozták meg, nyilván azért, hogy ezzel fogadhassák az IMF hamarosan Belgrádba érkező küldöttségét, és elősegítsék a csatlakozási tárgyalásokat az EU-val. A nemzetközi hitelezők ugyanis közölték, hogy a költségvetés konszolidálása mellett a februárban befagyasztott 1 milliárd eurós hitelkeret folyósításának újrakezdése elsősorban attól függ, helyreállítják-e a jegybank függetlenségét. A parlamenti közlemény szerint az elfogadott változások célja a Központi Bank (NBS) helyzetének erősítése, különösen függetlenségét és önállóságát tekintve, valamint szerepének növelése a társadalomban, a törvények összhangba hozása az uniós törvényekkel, és a bank munkája folyamatosságának biztosítása.

Jorgovanka Tabakovics, a jegybank kormányzója szerint a módosításokkal a törvény teljes mértékben megfelel az EU és az IMF elvárásainak, akik jogosan bírálták az új szabályozást, azonban szerinte ezek a kritikák "pontatlan fordításra" alapultak.

Az első hírek szerint azonban az EU és az Európai Központi Bank (ECB) nem elégedett az új változattal sem, és a szerb ellenzéki pártoknak az a véleménye, hogy csak kozmetikázták a törvényt, de a helyzet alapvetően nem változik.

A nyári választásokat követően, amelyen megbukott a jobbközép kormány, az új országvezetés első jelentős törvényjavaslata a jegybankra vonatkozott, olyan mértékben korlátozva annak függetlenségét, hogy kormányzója és helyettesei azonnal beadták lemondásukat. Ezt Tomiszlav Nikolics államfő örömmel elfogadta, és a hozzá közelálló Jorgovanka Tabakovics kormánypárti képviselőt javasolta kinevezni az NBS élére - amit a parlament meg is tett. Úgy tűnik, a módosítások sem azt nem érintik, hogy egy kormánypárti politikus a jegybank elnöke, de azt sem, hogy a parlament - vagyis gyakorlatilag a kormány - ellenőrzése alá vonták az NBS-t, és a törvényhozás választja meg a bank kormányzóját és annak helyetteseit, s a biztonság kedvéért a pénzintézetek ellenőrzését végző igazgatóság vezetőjét is. Ugyancsak nincs hír arról, hogy visszavonták volna azt az ugyancsak bírált rendelkezést, amely lehetővé teszi a jegybanknak a kormány vagy más állami intézmények által kibocsátott kötvények vásárlását, ami az IMF és az EU szerint a költségvetés közvetett finanszírozását jelenti. Ezt a helyzetet elég nehéz fordítási hibával magyarázni.