Szörnyű példa az autósoknak: összeomolhat a használtautó-piac

Gyakorlatilag összeomlott a használt autók piaca Szerbiában, miután a kormány - megelégelve az öreg nyugati autók tömeges importját - megszigorította a műszaki vizsgát. Az autók fele elbukik.
Barabás Júlia, 2018. augusztus 24. péntek, 14:25
Fotó: Shutterstock

A Szerbiában bevezetett új szabályok miatt az autók közel fele elbukott a műszaki vizsgán - adta hírül a vajdasági Magyar Szó. A Műszaki Vizsgaállomások Egyesülete szerint július ötödike óta, amióta hatályba lépett az új szabályzat, a járművek negyven százaléka elsőre megbukott a műszakin.

A leggyakoribb okok között a rossz fékek, a rohadt kipufogó-dobok és az uniós előírásoknak nem megfelelő vonóhorgok szerepelnek. Nem csoda, hogy túl szigorúnak tartjuk a műszaki ellenőrzést, hiszen még nem is olyan régen a mostani ár harmadáért, egyes szervizekben már 900 dinárét (2500 forint) is elvégezték az autónk műszaki vizsgálatát, és ami a lényeg: elnézőek voltak, nem kellett várni fél órát sem - írta a portál egyik olvasója.

Korrupcóóó!

Olyanról is tudunk, hogy a gépkocsi tulajdonosának fel sem kellett hajtania autójával a fékpadra, még a műszaki ellenőrzést végző műhely közelébe sem kellett mennie, csak az ezrest kellett letenni az igazolásért - folytatja az olvasó.

Statisztikai adatok szerint az utóbbi öt évben több mint 600 ezer, sok esetben 16 évesnél idősebb autót vittek be Szerbiába. Ennek kétharmada, azaz 380 ezer tavaly került az országba, de nagyrészt a műszaki vizsga megszigorítása miatt e mennyiségnek több mint a fele eladatlan. Mindössze 120 ezret helyeztek forgalomba. A használt autók piaca tehát összeomlott.

Erőteljes rábeszélés

Tizenéves autó már 2-3 ezer euróért kapható Nyugat-Európában, amelyet eddig kisebb javításokkal és regisztrálás után 3000 euróért megszerezhettek a szerbiai autósok. A belgrádi kormány viszont úgy gondolja, hogy ezt a pénzt inkább fizessék be egy újabb vagy egy vadonatúj autó megvásárlására első hitelrészletként. Ezt akarják ösztönözni az öreg autókat kiütő, szigorú műszaki vizsgáztatással.

A vajdasági portál szerint azonban a műszaki vizsga szigorításával és drágításával az autójavító műhelyek járnak jól, amelyek forgalma máris megduplázódott. Sokkal többen viszik szervizbe a járgányukat, mint korábban. Szigorítás ide vagy oda, amíg nem emelkedik érezhetően az életszínvonal Szerbiában, nem sokat fog fiatalodni a gépkocsiállomány.

Sokáig kell még várni arra, hagy az EU-hoz hasonlóan a balkáni országban is azt mondják a műszaki vizsgán a 15 évesnél régebbi kocsi tulajdonosának, hogy bocsánat, de 15 év után nem regisztrálunk le semmilyen négykerekű motoros járművet.

A fotó forrása: Shutterstock

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

feketeluk, 2018.09.23 09:23

@laci_52: 1 millió egy autóra nem sok pénz. A világ kegyetlen, aki nem tudja megfizetni az autót, az ne járjon autóval. Az autó nem "jár" az embereknek, nem állam által garantált alapvető emberi jog. Nem vagyunk abban a gazdasági helyzetben sem. 1M az kb. félévi átlagkereset. Aki nem tud ennyit rákölteni egy autóra, az fenntartani sem fogja tudni. Mert a téli gumitól az olajcseréig, az elrozsdásodott kipufogóig, a féktől a kilukadó hűtőig, bizony mindig lesz rendszeres és váratlan kiadás is. (Az üzemanyag,adó, biztosítás és hasonlók is!)

Nem szívesen találkoznék az úton az általad leírt 300e-s Felíciával öt év múlva. Milyen idős gumik lesznek rajta? Mikor cserélt fékfolyadék? Mennyire fog működni a katalizátora? Az üzemanyagellátó rendszerből mennyi CH kerül a levegőbe?
Működik benne az ABS, ESP vagy egy megcsúszás után beleállsz a szembejövőbe?

Az autó nagyon bonyolult és nehezen karbantartható szerkezetté vált.

Saját tapasztalatom, hogy a régi autó fenntarthatatlanná vált.
A legrégebbi autóm egy Skoda 120L. Szeretem, nagyon jó autó. De annyi utánjárás és munkafenntartani, hogy eladom. Arról nem is szólva, hogy 30 éve még jó volt, de ma már nem felel meg a követelményeknek.
Van 25 éves autóm is. Azt is eladom. Mert karbantarthatatlan. Csak gányolható. Én nem merek olyan autón autózni, amibe a sufniműhelyben egy bontóból kivadászott kormányszervót alakít bele(!) a "mester".
Ezért én nem akarok 10+ autót.

Mivel az utak, a levegő közös, ezért helyesnek tartom, hogy a közös utakra, közös légtérbe nem engednek ki olyan autókat, amelyek nem teljesítik a műszaki színvonalat.

[Amúgy nem mellesleg ugyanez igaz a járművezetői képességre is. Hiába "munkához kell", hiába "szegény nyugdíjas másképp nm tud utazni", ha egyszer nem lát jól, nem megfelelő a mozgáskordinációja, stb. akkor nem szabad vezetnie.]
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

feketeluk, 2018.09.23 09:01

@Mecsabesz: Az nem indok, hogy "munkámhoz kell az autó".
Munkaeszköznek csak megfelelőállapotú munkaeszközt szabad használni. Ha valakinek a munkájához szüksége van az autó nyújtotta mobilitásra, akkor vennie *kell* egy megfelelő autót. (Tudom, szélsőséges példa de ezzel próbálom érzékeltetni: Ha nekem buszos személyfuvarozás a munkám, akkor ahhoz kell egy megfelelő állapotú busz. Nem szállíthatok iskolás gyerekeket hibás fékű,szakszerűtlenül javított/átalakított buszon, csak mert "nem tellik jobra és a munkámhoz kell".)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

europeer, 2018.08.25 11:54

@na4: "Vagyis a szerbek eddig tulajdonképpen sumákoltak."
Szerinted a magyar állami tulajdonú volt Volános buszos cégek hogyan vizsgáztatják le a lyukas, vastag kormot okádó múzeális Ikrausokat?
Saját állomáson.
És Közlekedési Hatóság őket miért nem ellenőrzi az utakon? :-)))
A sumákolás is állami monopólium.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Suzywong, 2018.08.25 11:12

magyarországon is hasonló a helyzet, itt is megy a sumák ezerrel.

sajnos a kelet európai országokban az éhbérből élő kisember nem engedheti meg magának az új autót, kénytelen a nyugatiak levetett roncsaival járni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

na4, 2018.08.25 09:25

Vagyis a szerbek eddig tulajdonképpen sumákoltak. Nos ennek most vége.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html