Bár tankolás után a kasszánál bizonyára nem sok magyar autóst vigasztal, de tény: a hazai árak egyáltalán nem számítanak magasnak az Európai Unióban. Ez persze csak nominálértéken igaz, ha a fizetésekhez viszonyítanánk, egész más lenne a kép.

A benzin évek óta az egyik legolcsóbb a 28 tagállam között. Az Európai Bizottság hétfői adatai szerint (ebben a heti nagy emelések még nincsenek benne, de mivel az európai üzemanyagárak nagyjából együtt mozognak, a különbségek iránymutatóak lehetnek a hosszú hétvégén is.) 382 forinttal a negyedik legolcsóbb ország Magyarország ebben a tekintetben. Romániában 2 forinttal, Lengyelországban 8-cal, Bulgáriában pedig 39-cel kerül kevesebbe.

(Lapunk a 315,37 forintos hétfői euró-forint árfolyammal számolt, így az eurózónán kívüli országoknál lehetnek eltérések.)

Az előttünk álló Litvániában ugyanakkor 8 forinttal kell többet fizetni literenként, a cseheknél pedig tízzel. Aki Horvátországba készül, jó ha tudja, hogy 50 forint a különbség, de Szlovéniában sem nagyon éri meg tankolni a 40 forintos plusz miatt. Ausztriában 17 forint a különbség.

Ez persze csak egy átlagos összeg, egy magyar autópályás kút és egy eldugott kis horvát töltőállomás között ennél kisebb is lehet a differencia.

A Nyugat-Európában a legtöbbet a hollandok fizetik, 143 forinttal többet, mint a magyarok, Dániában 136 forint, Olaszországban 124 forint a többlet.

Gázolaj

A gázolaj esetében kicsit más a kép, a magyar árak ugyanis a középmezőnyben foglalnak helyet már évek óta. Az Európai Bizottság 388 forinttal számol a hétfői adatok szerint, amelynél olcsóbban lehet tankolni többek között Romániában (1 forint), Csehországban (4 forint), Ausztriában (6 forint), Lengyelországban (19 forint) és Bulgáriában (45 forint), csak hogy a régiós és környező országokat említsük.

Szlovákiában már 3 forinttal többet kell fizetni, Szlovéniában 15-tel, Horvátországban pedig 21-gyel.

A rekorderek: Svédország (plusz 91 forint), Olaszország (plusz 80 forint), Egyesült Királyság (plusz 70 forint).

Tényleg alacsony a jövedéki adó

A viszonylag szelíd hazai árak oka az alacsony adótartalom. Amikor a kormány korábban arra próbált meg magyarázatot adni, hogy miért emeli a benzin és a gázolaj jövedéki adóját amikor a Brent olaj ára 50 dollár alá csökken, az egyik érv az volt, hogy az üzemanyagok jövedéki adója Magyarországon az egyik legalacsonyabb. Ez igaz is - nem a fizetésekhez mérten persze - hiszen a benzin indirekt adótartalma (jövedéki adó+készltetezési díj) kevesebb mint 123 forint, a gázolajé pedig kevesebb, mint 113. Ezen a képen csak a rekordmagas 27 százalékos áfa ront.

A benzinnél a hollandok fizettetik a legmagasabb indirekt adót 248 forintot, míg az olaszok 230-cat, a görögök 225-öt kérnek literenként.

A gázolajat az Egyesült Királyság adóztatja a leginkább 207 forinttal, az olaszok 195, a franciák 192 forintot tesznek rá (szintén 315,37 forintos árfolyammal számolva).

A legkedvezőbb adózási környezet Bulgáriában van 114 és 104 forinttal.

A kép forrása: Pixabay.