Vége a gyorshajtásnak a horvát autópályákon

A horvát rendőrség és a horvát autópálya-kezelő vállalat (HAC) 2020-tól újfajta traffipaxot, úgynevezett átlagsebesség-mérő rendszert telepít a horvát autópályákra, hogy visszaszorítsa a szabálysértők számát - írta az MTI a Jutarnji List nyomán.
Szász Péter, 2019. április 16. kedd, 14:45
Fotó: Pixabay

A horvát autópálya-hálózatot eddig is figyelték kamerákkal, amelyeket forgalmasabb csomópontoknál, az alagutak bejáratánál, hidakon és viaduktokon szereltek fel. Ugyanakkor ezek a kamerák a fogalom figyelésére szolgálnak, és bár mérnek sebességet is, nem erre a célra állították be őket. Horvátországban jelenleg az autópályákon autópálya-rendőrség méri a sebességet, az úgynevezett kobrák. A civil rendőrautó egy ideig követi a gyorsan vezetőt, erről felvételt készít, majd kiteszi a villogót, és kivezeti a szabálysértőt a forgalomból.

Az új rendszer ezzel szemben fixen telepített sebességmérő kamerákkal ellenőrzi majd a gyorshajtókat. A kamerák regisztrálják a rendszámot, és így pontosan mérik a két, illetve több sebességmérő készülék közti távolságot, majd kiszámolják, hogy az adott rendszámú autó milyen időn belül tette meg az adott távolságot. Amennyiben ezt egy bizonyos időnél gyorsabban teszi meg, akkor nem tartotta be az autópályán előírt, legfeljebb 130 kilométeres haladási sebességet. Az ennek nyomán kiszabott bírságot a gépkocsi rendszáma alapján postázza a rendőrség.

A HAC kiemelte, hogy nem a büntetés a céljuk, hanem a közlekedési kultúra javítása.

Mint mondták, a traffipaxok pontos helyét nyilvánosságra hozzák és a pályákon is jelzik majd.

Úgy vélték: az átlagsebesség-mérés rendszerének bevezetése több szempontból hasznos. Egyrészt növeli az autópályákon a közforgalom biztonságát, csökkenti a balesetek számát, valamint visszafogja a szabálytalankodókat. Másrészt a mozgás sebességének kiegyenlítése segíti a gépjárművek nagyobb áramlását, amivel csökken az üzemanyag-fogyasztás, ezzel pedig a károsanyag-kibocsátás is - húzták alá.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

luki44, 2019.04.17 12:17

Az atlagsebesseg meresenek nem az a dolga, hogy 10-20km-ters szakaszon gyorsanhajtotal akor elkapjon. Az egesznek a celja hogy leszoktason az alando gyorshajtasrol es fogd fel hogy 30km/h val gyorsabban mesz 100km az nehany perc nyereseg csak visszont tobbszoros veszelyokozas. Raadasul egesz eletben osszegyujtogetet perceket egy baleset eseten tobszorosen kifizieted (idoben es penzbe is)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2019.04.17 11:25

@fifibacsi: khm...

Csak lejáró nélküli útszakaszokon mérnek átlagsebességet.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

konrada, 2019.04.17 11:09

@fifibacsi:
...ha azok ki tudják kerülni, akik kiálltak, az nem volna komoly gond.
Budapesttől Balatonig (cca. 85 km) 5-6 akasztófa van. Ha 2 között gyorshajt, már meglenne az átlag, az meg életszerűtlen, hogy minden klotyónál, kútnál megálljon a delikvens...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

konrada, 2019.04.17 11:03

@Gallaigabo:
A VÉDA nem bukott rendszer, hiszen arra amire kitalálták, jól teljesíti: a telepítések környezetében csökkentette a szabálytalankodásból eredő balesetek számát, illetve kiszűri azokat a szabálysértőket, akik olyan szinten alkalmatlanok a vezetésre, hogy egy ilyen km-ekre látható bazi nagy vastraverzeket sem képesek észrevenni, felfogni, mire valók. Ez utóbbit olyan szinten, hogy kitermelik bőven a működésük költségét.

...az más kérdés, hogy önmagukban ilyen mennyiségben nem képesek a maguk darabonként párszáz méteres hatótávolságukkal betakarni az ország - önkormányzati és egyéb kezelésű utakkal együtt - cca. 50 ezer km-nyi úthálózatát.
S ezen valóban tudna javítani az átlagsebesség mérése is, amire egyébként a VÉDA is képes volna, ha lenne rá megfelelő jogszabály.

Csodát azért az átlagsebességméréstől se érdemes várni: az csak ott működne, ahol a 2 mérőeszköz között egy átlagos autós képes folyamatosan a megengedettnél nagyobb sebességgel menni - nincs erősebb kanyar, feltartó forgalom, település, stb..., azaz autópályán. Ott meg a súlyos baleseteknek csak egy kis részét okozza a gyorshajtás, nagyobb arányú a műszaki hibából, elalvásból, szabálytalan sávváltásból, rossz helyen történt gyalogos mozgásból származó baleset.
De ettől még az átlagsebesség mérésének bevezetése támogatandó, mert ha az autópályákon ezzel néhány tucatnyi súlyos baleset megelőzhető, akkor azt - főleg, hogy eszköz is van hozzá - meg kell lépni!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

fifibacsi, 2019.04.17 10:46

@Gallaigabo: A rendszer csak úgy működőképes, ha a nettó utazási időt méri. Ezért minden parkoló, benzinkút bejáratánál és kijáratánál is rögzíteni kell az időpontot, ami igencsak megdrágítja a rendszert, és most pluszban a GDPR alapján is lehet kiabálni a totális megfigyelés miatt siránkozva.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html