Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Úgy tűnik, az európai autóipari cégek érdekeinek fenyegetésével sikerült az amúgy általában lassú és lassan reagáló Brüsszelt viszonylag határozott fellépésre sarkallnia Donald Trump amerikai elnöknek.

A Financial Times értesülései szerint ugyanis az Európai Bizottság írásos figyelmeztetést juttatott el az Egyesült Államok Kereskedelmi Minisztériumának, amelyben részletesen taglalják, hogy milyen típusú válaszlépéseket léptetnének életbe abban az esetben, ha Trump beváltaná az európai autógyártó cégekre vonatkozó korábbi fenyegetéseit és büntetővámokkal sújtaná azokat.

A levél a brit pénzügyi lap szerint annak a jele, hogy az európai vezetők egyre inkább meg vannak győződve arról, hogy a szerintük kiszámíthatatlan amerikai elnök hamarosan lép valamit az ügyben. A válaszlépések az értesülések szerint mintegy 300 milliárd dollárnyi amerikai árut érintenének.

Az EU legalább olyan rossz, mint Kína

Trump még vasárnap, a Fox Newsnak adott interjújában fejtette ki, hogy szerinte az Európai Unió legalább olyan rossz, mint Kína, ha az Egyesült Államokkal való kereskedelmi kapcsolatokat nézzük (az amerikai elnök gondolkodásának vezérfonala az, hogy kereskedelmi partnerei kihasználják az Egyesült Államokat és ez hosszabb távon az amerikai gazdaság gyengélkedéséhez és amerikai munkahelyek megszűnéséhez vezet). Ezzel a kijelentésével azokra a felvetésekre reagált, amelyek szerint az EU-val szembeni protekcionista lépések kontraproduktívak és inkább partnerként kellene az uniót kezelni, valamint vele együtt kéne közösen fellépni Kínával szemben.

Trump elsősorban az autóipar helyzetét és az Egyesült Államokba irányuló európai autóexportot tartja problémásnak. Az írásos anyagban Brüsszel állítólag jelezte, hogy egy olyan vizsgálat, amely azt nézné, hogy a külföldi autók importálása, illetve az autóalkatrészek importja nemzetbiztonsági kockázatot jelent-e, a teljes erejében tomboló globális kereskedelmi háború elszabadulását vonná maga után. Ez az unió szerint komolyan sújtaná a jelenleg mintegy 4 millió embernek munkát adó amerikai autóipari szektort is.

Annak jeleként, hogy az EU vezetése egyre elkeseredettebbé válik a Trump-féle, minden területen konfrontációt kereső kereskedelmi politikájával kapcsolatban, a dokumentum figyelmeztet, hogy egy ilyen lépés "ismételten a nemzetközi jog teljes semmibe vételét" jelentené. Az írás szerint ha az Egyesült Államok életbe léptetné a büntetővámokat az autókra vonatkozóan, azt a nemzetközi közösség nem fogadná el és tovább rontaná az Egyesült Államok reputációját.

Egyszerűsített üzenetek

Trump a múlt hónapban egy Twitter-üzenetben figyelmeztetett, hogy az európai autógyártók extra vámtételekre készülhetnek fel az Egyesült Államokban, ha az amerikai autók exportját sújtó korlátozásokat nem építik le rövid időn belül.

Azonban azt, hogy a mostani világban az amerikai elnök által megfogalmazott üzenetek erősen egyszerűsítettek, mi sem jelzi jobban, hogy múlt pénteken éppen az amerikai General Motors figyelmeztetett: ha jönnek a büntetővámok, akkor több ezer dollárral kell majd megemelnie amerikai autóinak árát, ez a versenyképességének romlásához vezethet és amerikai állásokba fog kerülni.

Ráadásul, ha büntetik a külföldi autógyártókat, akkor büntetik azt a BMW-t is, amelynek legnagyobb összeszerelő-üzeme Dél-Karolina államban van, s ez ismét csak amerikai munkahelyekbe kerülhet. A Daimler nemrég még az amerikai-kínai autóipari büntetővámok miatt tett közzé figyelmeztetést, a Mercedeseket gyártó cégnek ugyanis Kína az egyik legnagyobb exportpiaca, oda azonban nem Európában, hanem főleg az Egyesült Államokban összeszerelt autókat szállítanak.

Az autógyártó cégek számításai szerint ha jönnek a büntetővámok, akkor egy-egy az Egyesült Államokban értékesítendő autó átlagos eladási ára 6 ezer dollárral emelkedhet.

Az EU által most belengetett 300 milliárd dollárnyi amerikai árut sújtandó ellenlépés az amerikai áruk széles skáláját érintené, sz Egyesült Államok Európába irányuló exportjának mintegy 20 százalékát. Ez a nagyságrend nagyjából megfelel az Egyesült Államok autóipari importjának.