Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Oroszországban az elmúlt fél év focivébé előtti visszaszámolásról szól. Számos nyilvános helyen mutatták az arra járóknak, mennyi van még hátra a világra szóló eseményig. Emellett megjelentek a világbajnokság szponzorainak logói és reklámjai, amelyek emlékeztethették az embereket arra, milyen nagy összegek mozognak a labdarúgás háza táján. Mi a gond ezzel - teszi fel a kérdést a CNN Money.

Ami a megszokott támogatókat illeti, semmi. A Mcdonald"s, a Visa, a Coca-Cola és a Budweiser hirdetései ismert látványt kínálnak, ám melléjük felsorakozott egy sor kínai vállalat, amelyek semmit sem mondanak az európai, latin-amerikai, közel-keleti vagy afrikai futballrajongóknak. Az ingatlanfejlesztéssel foglalkozó Wanda, a Hisense elektronikai gyártó, a Mengniu tejtermékcég egyáltalán nem ismertek, talán a Vivóról hallottak már, mert mobiltelefonokkal foglalkozik.

Viszik a nagyját

A médiatervezéssel foglalkozó Zenith becslése szerint a világbajnoksághoz kapcsolódó világszintű szponzori kiadások teljes évi 2,4 milliárd dolláros összegének harmadát a kínai vállalatok költik el. Az ebből fizetett reklámok jól rezonálhatnak a kínai fogyasztóknál, ám elveszik a helyet az európai vásárlók szeme elé való hirdetésektől, azaz letarolják a piac egy részét - véli Simon Chadwick, a University of Salford sportmarketing-professzora.

A magyarázat egyik része a FIFA 2015-ben kirobbant korrupciós botrányában keresendő. Emiatt sok nagy márka igyekszik távolságot tartani a foci világszervezetétől, amelyben korábban értékes partnernek láthatott. A másik gond a helyszínnel, Oroszországgal lehet. Az oroszok beavatkoztak az ukrán belpolitikai forrongásba 2014-ben, aminek vége a Krím félsziget elcsatolása és a Délkelet-Ukrajnában máig tartó polgárháború lett.

Ezért aztán a legnagyobb márkák igyekeznek távolságot tartani attól, hogy közük legyen Oroszországhoz - fejtegeti Steve Martin, az M&C Saatchi Sport and Entertainment vezérigazgatója. Vállalata 2006 óta dolgozik együtt a Coca-Cola megjelenésén az egymást követő világbajnokságokon.

Semmitmondó nyilatkozat

A CNN megpróbálta kideríteni, mit gondolnak erről maguk az érintett vállalatok, a Visa, a McDolnald"s, a Budweiser és a Coca-Cola. A kérdés egyszerű volt: tervezik-e háttérbe szorítani Oroszországot a vébékampányaikban? Választ csak a Budweisertől kaptak, és az sem ment túl az általánosságokon.

Támogatási politikánk lényege, hogy nem minősíti egyetlen kormány tevékenységét vagy bármilyen politikai aktivitást - írták. Ehelyett az a céljuk, hogy összehozzák az embereket és megünnepeljék az élet legnagyobb pillanatait.

Hátsó szándék?

A FIFA nem írt alá szerződést új nyugati szponzorral 2011 óta. A nyugati cégek várhatóan nem lesznek sokkal lelkesebbek négy év múlva sem, miután a 2022-es világbajnokság Katarban lesz, amelyet civil szervezetek azért bírálnak, mert nem tettek eleget a vébélétesítményeken dolgozók testi épségének védelméért a hőségtől és a balesetektől.

Jobb helyszínnek látszik az Kanada-Mexikó-USA vébé 2026-ban, ám ezt talán egy kínai világbajnokságnak kellene követnie. Martin szerint ez lehet a hosszabb távú célja a kínai vállalati szponzorok megszerzésének.

A fotó forrása: Pixabay