A német biztosítótársaság keddi közleménye szerint az elmúlt tíz évben 38 százalékkal csökkent a tengeri nagyhajókat érintő balesetek száma. Tavaly 94 nagyhajó semmisült meg, 4 százalékkal kevesebb, mint az előző évben, közülük 53 teherszállító hajó volt. A halász- és utasszállító hajókat érintő káresemények éves összehasonlításban csökkentek - írta az MTI.

A balesetek negyedéért a rossz időjárást okolja. A nagy forgalom és a biztonsági hiányosságok mellett ez a legfőbb oka annak, hogy a tájfunnal gyakran sújtott délkelet-ázsiai vizeken következett be a hajózási káresemények harmada.

A változó éghajlat miatt új útvonalkockázatok alakultak ki: bizonyos térségek hajózhatóvá váltak, másutt viszont nőtt a jégveszély, a Jeges-tengeren és az észak-atlanti vizeken pedig a gyorsan változó körülmények fenyegetik a hajókat.

Továbbra is jelentős emellett az emberi mulasztások hatása, az új technológiák megjelenése pedig erősíti a kiberbiztonsági kockázatokat - olvasható a közleményben. A legénység nélküli hajók elterjedése emiatt egyelőre nem korlátlan, de a drónok és a merülő szerkezetek jelentős mértékben javíthatják a hajózás biztonságát. Az új eszközöket a szállítmányt tartalmazó tartályok ellenőrzésére, a kalózok követésére, a megfeneklett hajók állapotának vagy a kibocsátott szennyezés felmérésére is lehet használni a közlemény szerint. A hajózás világszerte annyi káros anyagot bocsát ki, mint Németország, ezért az ágazat törekszik ennek csökkentésére.

A közlemény idézi az Allianz Global Corporate & Specialty (AGSC) hajókért és hajózásért felelős globális termékvezetőjét, aki az új technológiák fedélzeti alkalmazása miatt változásra számít a tengeri káresemények körülményeiben. Baptiste Ossena egyre több kárigényre számít kiberbiztonsági események vagy technológiai hibák miatt.

A kép forrása: AFP.