Belarusz tegnap 36 százalékkal leértékelte devizáját a dollárral szemben, miután nem jött be a jegybank május 12-ei kamatemelése, amelyhez kapcsolódóan szabaddá tette a devizaátváltást a lakosságnak. A bank 14 százalékra növelte a alapkamatát, világrekordot állítva fel ezzel, ám a döntést követően egyből negyedével gyengült a belorusz rubel. A helyzet ugyanakkor tegnap óta sem javult, ma újabb 9,7 százalékot gyengült az ország devizája - idézte a Belarusbank adatait a Bloomberg.

A helyzetet a brutálisan felpörgő autó-magánimport is súlyosbítja - Alekszandr Lukasenko államfő, akit Európa utolsó diktátorának tartanak, egyenesen úgy véli, hogy a rubel értékvesztését kizárólag az autóimportálási láz okozza. A magánemberek, a kisebb és nagyobb cégek minden autót felvásárolnak a szomszédos balti országokban, miután az orosz-belorusz-kazah vámunió bevezetése miatt az importált autókra eső vámok és adók nyolcszorosukra nőnek, ami legkevesebb 3000 dollárral emeli meg ezeknek az autóknak árát. A Fehéroroszországból érkező vevők az új autóktól kezdve a roncsokig minden visznek, egy részüket azért vásárolják, hogy a kialakuló vámunió után szolid haszonnal Oroszországban továbbértékesítsék. A roncsderbi nyomán a Baltikumból eltűntek az öreg autók és a három balti országban az elmúlt hónapban a tavalyi kétszeresére ugrottak az újautó-eladások.

Belarusz jó úton halad a teljes csőd felé: külkereskedelmi hiánya az első negyedévben éves összehasonlításban négyszeresére, 2,36 milliárd dollárra ugrott, az import 62 százalékkal, 11,3 milliárd dollárra nőtt, a folyó fizetési mérleg hiánya elérte a GDP 16 százalékát, a devizatartalékok már márciusban két és fél éves mélypontra kerültek. Helyi források szerint Minszkben manapság nem lehet külföldi valutához jutni.