A koronavírus terjedése az egész világon pánikszerű vásárlásra késztette az embereket. Érthető, hogy elsősorban élelmiszerekből és más háztartási eszközökből képeztek raktárkészleteket, fittyet hányva arra, hogy a kormányok igyekeztek meggyőzni őket arról, hogy nem lesz gond az boltok áruellátásával.

Az összes termék közül, amelyeket pánikszerűen vásároltak az emberek, a vécépapír-beszerzésekről szóló tudósítások kerültek a legtöbbször a vezető hírek közé. Mivel az egész világon megfigyelhető jelenségről van szó, kell hogy legyen tudományos magyarázat az emberek szenvedélyes vécépapír-vásárlására - írta a Business Insider a különös jelenségről készült összefoglaló cikkében.

Az első pillanattól kezdve

Hongkong az első olyan helyek között volt, ahol a pánikszerű vásárlások elérték a toalettpapírok piacát is. A városban február közepére hiány alakult ki a termékből. Egy fegyveres rablóbanda, amely vagy felismerte a feketepiaci az üzleti lehetőséget, vagy tagjai saját használatára készletezett, 600 guriga vécépapírt rabolt, amelynek bolti értéke 130 dollár (36,5 ezer forint) volt. A hatóságok a közösségi médiában terjedő álhírekkel magyarázták a jelenséget, amelyek - szemben a tényekkel - arról szóltak, hogy áruhiány alakult ki toalettpapírból.

A vécépapírpánik következő állomása Japán, ezen belül Tokió volt, ahol egy csomagra korlátozták a termék vásárlását, miután február végén az a hír terjedt el a közösségi médiában, hogy a toalettpapír és az egészségvédelmi maszk alapanyaga azonos, s mivel az utóbbit fogják gyártani belőle, el fog fogyni a boltokból a vécépapír. A pánik miatt egyes áruházakból azonnal elfogyott a toalettpapír, amint a polcokra került a raktárból.

Vicces történetek

Bejárta a világsajtót annak az ausztrál családnak a története is, amely március elején véletlenül több mint 2300 guriga vécépapírt vásárolt, mert az online rendelésben 48 guriga helyett 48 dobozként adták meg a kívánt mennyiséget. Ezért 68 dollár (19 ezer forint) helyett 3264 dollárt (914 ezer forint) fizettek. A családfő úgy döntött, hogy értékesíti a felesleges mennyiséget, és a befolyó pénzt lánya tandíjára költi.

Szintén Ausztráliából érkezett az a történet, amely egy újság, a Northern Territory News viccéről szól. Március 4-én, amikor éppen a tetőfokára hágott a toalettpapír-felvásárlási láz, nyolc oldalon vécépapír-melléklettel jelentek meg, azaz toalett papírként használható üres lapokat fűztek az újságba. További sztori Ausztráliából, hogy hajtépéssel színezett dulakodássá fajult egy nagy csomag vécépapír megszerzése miatt indult vita. Mindezek nyomán az egészségügyi miniszter arra kérte honfitársait, hogy hallgassanak a jobbik énjükre, és ne készletezzenek.

Ezek hülyék!

Eközben egyes közel-keleti országokban értetlenül kísérik figyelemmel a vécépapír-háborút, ugyanis használatban van a shatafa nevű eszköz, azaz egyfajta fenékzuhany, amely majdnem teljesen feleslegessé teszi a vécépapír használatát. Ehhez a hírhez kapcsolódik, hogy a koronavírus-járvány előidézte felvásárlási lázban a bidék iránti kereslet is megugrott - derült ki a dél-ausztráliai Bidet Shop beszámolójából. Ez már közvetett hatás: a toalett papír hiányától való félelem idézte elő. A cég arról számolt be, hogy mivel viszonylag szerény raktárkészlettel rendelkezett egyesek az online áruházakban kínálták eladásra dupla áron frissen vett bidéjüket.

Magyar vécépapírhelyzet

A koronavírus miatti felvásárlási láz során miatt volt olyan üzlet, ahol például február végén és a héten is átmenetileg elfogyott a vécépapír, de hamar pótolták.A legnagyobb boltláncok webáruházaiban a héten széles volt választék vécépapírból. A Tescóban a legolcsóbb az egyrétegű 8 tekercses csomag, a legdrágább pedig a 16 négyrétegű tekercset tartalmazó csomag. Az Auchannál 200 forint a legolcsóbb (8 egyrétegű tekrecset tartalmazó) csomag, ennél a boltláncnál 4600 forint a plafon, ennyiért 36 háromrétegű tekercs jár. A Spar online boltjában is az egyréetű 8 terkecses csomag van a lista alján 200 forintos árral. A legtöbbet pedig 16 tekercs négyrétegű papírért kell fizetni, utóbbi 2600 forintba kerül. A CBA webáruházából pedig szintén lehet 400-500 forintért 8 tekercset rendelni a legmagasabb áron pedig a többrétegűek kaphatóak 2 ezer forint feletti áron.

A vécépapír-felvásárlás az USA-ba is átterjedt, sorok alakultak ki a tagsági alapon működő Costco raktáráruház boltjai előtt, ahol nagy tételben lehet háztartási eszközöket vásárolni. Szerte a világon hiába figyelmeztették az embereket a toalett papírok gyártói, hogy logisztikai rémálmot okoznak nekik a pánikszerű vásárlások.

Szóval mi az oka?

A lehetséges magyarázatok alapját a klinikai pszichológiával foglalkozó Steven Taylor adja meg, aki The Pyshology of Pandemics (A világjárványok pszichológiája) címen könyvet jelentett meg. A tudományos vizsgálatok szerint akkor indulnak pánikszerű vásárlások, amikor a fenyegetés nagysága - jelen esetben egy globális világjárvány - és a veszély mérséklését szolgáló egyszerű válasz - mossunk gyakran kezet - nincs összhangban egymással.

A pánikvásárlás ráadásul olyan mind az önbeteljesítő jóslat: ha egyszer valaki elkezdi, akkor sokan követni fogják és végül tényleg áruhiány alakul ki ott, ahol a felesleges felvásárlások nélkül nem lenne hiány. Frank Farley, a Temple University professzora kiegészíti ezt egy további magyarázattal. E szerint az emberek egyfajta túlélési logikával válaszolnak az olyan nagy veszélyekre, mint egy világjárvány - azaz úgy érzik, hogy a túlélésük nem garantált -, míg Barach Fischhoff, a Carnegie Mellon University professzora szerint hozzájárul a pánikhoz a hatóságok tájékoztató tevékenységének gyengesége.

Hogy mégis miért került a felvásárlandó áruk közé a vécépapír, aminek fontossága nem hasonlítható az élelmiszerekéhez, arra Andy Yap és Charlene Y. Chen, a szingapúri INSEAD kutatóintézet munkatársai adnak választ. Számos kutatásuk alapján arra jutottak, hogy az emberek hasznosítható, praktikus dolgokat vásárolnak olyankor, amikor úgy érzik, hogy elvesztik az ellenőrzést a körülöttük zajló, a sorsukat formáló események felett. És a koronavírus-járvány éppen ilyen sorscsapás.