Az Alibaba igazi sikertörténet: az internetes eladásokra specializálódott oldal elképesztő növekedést produkált az elmúlt években. A forgalmáról talán elég csak annyit megemlíteni, hogy tavaly, a nyugati Valentin-nap példájára hozott kínai Egyedülállók napja elnevezésű akció 24 óra alatt 14,3 milliárd dollárnyi forgalmat generált, többet mint a Fekete Péntek világszerte.

Viszont, hogy nem minden szép és jó, azt jól jelzi a cég következő lépése, mely szerint eldöntötték, hogy a hitelességük megőrzése érdekében az eddigieknél jóval szigorúbban fognak fellépni a hamis termékek ellen - számol be a Financial Times.

Ennek érdekében létrehoztak egy programot is, mely online keresi a hamis tartalmakat, ha pedig talál egy ilyet, akkor azt eltávolítja az oldalról. A nagyobb siker érdekében ráadásul jobban együtt  dolgoznának a globális márkákkal, így segítvén, hogy könnyebben ki tudják szűrni a gagyi termékeket.

"Nem panaszkodni és kritizálni kell a másikat, hanem együttműködni" - mondta Jessie Zheng, a cég egyik vezetője. Szerinte ez nem harc két rivális között, nem lehet úgy előrelépni, hogy valaki tesz valamit a másik meg csak szemlélődő. Az egyetlen esély, ha egyesítjük az erőinket - emelte ki Zheng.

A lépést egyébként azután jelentették be, hogy az Alibaba vezetője, Jack Ma nemrég azt találta mondani, hogy szerinte az utánzatok gyakran jobb minőségűek, mint az eredeti darabok. Ez pedig természetesen kritikák özönét zúdította a cégvezetőre és így a cégre magára is. Ma egyébként egészen pontosan azt mondta, hogy cégének meg kell védenie a szellemi jogok tulajdonosait, mindent meg kell tennie a hamisítványok ellen, de ez nehéz feladat, mivel a csalók gyakran jobb minőséget gyártanak és azt olcsóbban is árulják.

Sok a kritika

Az új fellépés ugyanakkor nem lesz egyszerű Ge Jia, egy pekingi tech blogger szerint. Ő ugyanis állítja: nem most először hallani ilyen kijelentést, ám annak megvalósítását nehezíti, hogy minden alkalommal, amikor egy brand észreveszi termékének a hamisítását, akkor annyi papírmunkával, bürokratikus akadállyal jár az igazának a bebizonyítása, hogy sokszor inkább hagyják az egészet a fenébe.

Tavaly egyébként az Amerikai Ruha- és Cipőgyártók Szövetsége (American Apparel & Footwear Association) is próbált fellépni a hamisítványokkal szemben. Akkori kijelentésük szerint frusztráló, hogy az Alibabán számos olyan termék megtalálható, amely az ő tagjainak a bevételeiből vesz el. Sőt, szerintük az Alibaba a világ legnagyobb hamisítványáruháza. Nem ez volt az egyetlen támadás a kínai óriás ellen, a Kering nevű luxustermékeket árusító cég tavaly perelte be az Alibabát, mondván az nemhogy nem tiltja, hanem még biztatja is hamisítványok terjedését, ezzel is növelve az eladásokat. Idén májusban pedig a Nemzetközi Hamisításellenes Koalíció élt hasonló panasszal.

Az Alibaba akkori válasza szerint több ezer alkalmazottjuk dolgozik minden nap azon, hogy kiszűrje a hamisítványokat. Hátha most komolyan is gondolják a szigorúbb fellépést.