Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Többnyire hetekkel, de legalábbis napokkal a voksolás előtt készültek az utolsó felmérések az EP-választások előtt, amelyek ugyan már jelezték a DK és a Momentum előretörését, de a vasárnapi sikerre a két párt esetében senki nem számított - idézi a Népszava a közvélemény-kutató cégek képviselőit.

Még a Nézőpont Intézet utolsó pillanatban készített kutatása is csak 10 százaléknyi szavazatot látott a DK-nak a több mint 16 százalékos eredménnyel szemben, és csak 7 százalékot a majdnem 10 százalékos sikerrel szemben a Momentumnak. A voksolás hetében egy szakmai fórumon még azon vitáztak az intézetek munkatársai, hogy képes lesz-e megugrani az ötszázalékos küszöböt ez a párt.

Az Idea Intézet vezetője, Böcskei Balázs arra emlékeztetett, hogy ami vasárnap történt, azt hosszú ideje ismerik és "utolsó pillanatban való átfordulásnak nevezik" a közvélemény-kutatók. Ez azt jelenti, hogy a kampány hajrájában megváltozhatnak a szavazói vélemények. Az utolsó héten dönt a választók 25-30 százaléka, ezen belül sokan csak a voksolás napján.

Érdekes kampány - unalmas kampány

Ugyanezt mondta a Publicus Intézet ügyvezetője, Pulai András is. Závecz Tibor, a nevét viselő intézet vezetője elmondta, hogy a DK és MSZP-Párbeszéd kettőst együtt 23 százalékra mérték és ez lett a végeredmény is, csak épp hatalmas belső átrendeződéssel a DK javára. A kampány vége felé volt ugyan olyan nem hivatalos adatuk, amely már a Jobbik 6 százalékát jelezte, de a hivatalos kutatásuk még 12 százalékot mutatott.

Hann Endre, a Medián vezetője azt hangsúlyozta, hogy az EP-választásnak a szavazók szemében nincs olyan tétje, mint a parlamentinek, így a választók szabadabban kísérleteznek és rögtönöznek, amit a kutató cégek alig tudnak követni. A Fidesz-közeli Századvég és Nézőpont hétfői közleményében nem adott magyarázatot, miért nem sikerült pontosabb előrejelzést adniuk, nyilatkozni pedig nem akartak.

A többi közvélemény-kutató intézet vezetője hangsúlyozza, hogy Dobrev Klára személye vonzó volt, pártja képes volt nyitott, liberális üzenetet megfogalmazni a Fidesz bezárkózó és kirekesztő kampányával szemben és a DK, csakúgy mint a Momentum sikeres volt a közösségi oldalak felhasználásában. Nagyjából abban is egyetértés van köztük, hogy az önkormányzati választás a szocialista-zöld pártszövetség megerősödését hozhatja, ha a többi párt nem rúgja fel a már létrejött megállapodásokat.