Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az Európai Uniót "új birodalommá" kellene fejleszteni, hogy meg lehessen óvni bivalyerős ellenfeleitől, az Egyesült Államoktól és Kínától - fogalmazott meg meglehetősen drámai követelményt Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter a Financial Times tudósítása szerint. Szerinte enélkül nem lehet elkerülni, hogy a két gigász gazdasági és technológiai fölényre támaszkodva hűbéri státusba taszítsa Európát. Természetesen nem egy olyan birodalomra gondol, amely a dominanciáról szól, hanem egy "békés birodalomról".

Ez a világtörténelemből aligha ismert államalakulat egyesíthetné az EU tagországait annak érdekében, hogy kellő ellenerőt mutathassanak fel Kína terjeszkedésével szemben, amelyet az új selyemút program keretében folytat, illetve az USA Donald Trump elnöksége alatt követett America First! politikájával szemben.

A nagy tervek

Az új selyemút lényege, hogy a kínai áruk szárazföldi és tengeri útvonalon is eljuthassanak Európába és a Közel-Keletre, ennek érdekében Peking óriási infrastrukturális projekteket, kikötő-, út- és vasútépítéseket, logisztikai beruházásokat finanszíroz Ázsiától a Közép-Keleten át Európáig mindenütt a világon, amely új selyemút irányába esik. Trump feladta az USA szabadkereskedelmi politikáját, és kétoldalú államközi megállapodásokkal igyekszik érvényesíteni országa érdekeit, másokkal szemben.

Le Maire mindezek alapján úgy véli, hogy a hűbéresedés máris valóság, nem pusztán lehetőség - derül ki frissen megjelent könyvéből, amelynek címe: Az új birodalom: Európa a 21. században. Az alávetettség irányába tett lépés, amikor az USA az egész EU-ra vonatkozó szankciókat vezet be az európai alumínium és az acél importjának büntetővámjának bevezetésével. Ez közvetlenül érinti például az észak-franciaországi acélipari munkások életét.

Ugyanez a helyzet amikor Kína úgy dönt, hogy egészen nagy darabokat vásárol meg az európai infrastruktúrából - célzott arra, hogy például a kínai cég által üzemeltetett görög kikötőből a kínai hitelből felújított vasútvonalon át juthatnak majd el az áruk egészen Budapestig. Le Maire úgy látja, hogy hűbéresedés lesz, amikor az Európában közlekedő önvezető autók amerikai navigációs rendszerrel és ázsiai akkumulátorokkal fognak működni.

Az Európa-projekt halandó

A francia pénzügyminiszter szerint a brexit azt bizonyítja, hogy az Európa-projekt, azaz a kontinens országainak egyesítése egy békés, együttműködő államközösségbe nem visszafordíthatatlan folyamat. Ahogy fogalmaz: az Európa-projekt halandó. Ezért az EU maradék 27 tagállamának határozottan össze kell tartania. A brexit azt a felelősséget rója az uniós vezetőkre, hogy hangosan és tisztán világossá tegyék: az EU elhagyásának ára van.

Gazdasági ára, pénzügyi ára, politikai ára, mégpedig horribilis ára van, és a britek példátlanul sokat fognak fizetni ezért a lépésükért, amit személy szerint Le Maire sajnál. A londoni parlament egymást követő ülései, amelyeken a képviselők képtelenek többséget szavazni a kilépés valamilyen formájának, borzasztóan közel hozta a válási megállapodás nélküli brexitet, aminek rettenetes gazdasági következményei lesznek elsősorban Nagy-Britanniában. Az EU-nak ugyanakkor az az első, hogy megvédje az egységes piacot és megerősítse az európai kontinens politikai erejét.