A negyedik negyedévre szóló előzetes foglalási adatok 70-80 százalékkal rosszabbak, mint egy évvel korábban, mivel egyre szigorúbb utazási korlátozások lépnek életbe. Ennek alapján az IATA azzal számol, hogy az egész évben a korábban várt 63 helyett 66 százalékkal maradhat el az utasforgalom a 2019-es szinttől - mondta Brian Pearce, montreali székhelyű, kétszáz légitársaságot tömörítő kereskedelmi szervezet vezető közgazdásza.

A nemzetközi helyzetet elemezve Brian Pearce arról számolt be, hogy az áprilisi, 94 százalékos elmaradást jelentő mélypontról augusztusra 75 százalékra lassult a felkínált kapacitás csökkenése tavalyhoz képest. Ezen belül a belföldi forgalomnak már csak a fele hiányzik, és folyamatosan javul a helyzet, míg a nemzetközi kapacitások 85 százalékos elmaradást, és stagnálást mutatnak.

Az áruszállítási kapacitások felét az úgynevezett belly cargo, a gépek alsó rakodóterében szállított áru adja, a szektor jelentős kihívások elé néz az október-decemberi csúcsidőszak előtt. A beszerzésimenedzser-indexek a gazdasági helyzet javulását, és így a megrendelések számának növekedését hozhatják, de ha a légitársaságoknak nem sikerül nagyobb kapacitást biztosítania,

akkor egyre többen fognak a vízi és földi szállítás felé fordulni, amely lassabb szállítást eredményezhet a karácsony előtti időszakban.

Az IATA-nak egyelőre nincs arról számítása, hogy ez mekkora bevételkiesést okozhat, egyelőre azzal számolnak, hogy ebben az évben 8 milliárd dollárral több bevétele lehet az áruszállításból az ebben érdekelt légitársaságoknak a tavalyinál.

Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója azt hangsúlyozta, hogy Európában a légitársaságoknak újabb állami támogatásra lehet szüksége, ha a pandémia elhúzódik. Hozzátette: a rossz nyári időszak után az eddigi legnehezebb téli hónapok elé néznek a légitársaságok.