Ha valaki nem fizeti be a villanyszámláját, akkor biztos lehet benne, hogy kisvártatva kikapcsolják nála az áramot. Nem ez a helyzet a másik dróton érkező háztartási "erőforrással", a kábeltévével. Ma már meg lehet szabadulni ennek költségétől anélkül, hogy a nézőnek le kellene mondani kedvenc csatornái többségéről.

A MarketWatch külön kalkulátort - interactive cord-cutting calculator - szerkesztett a programok és a költségek kiszámítására, amely néhány kérdés alapján megmutatja a lehetőségeket. Mindenekelőtt azt tisztázza, hogy ha valaki minden nap új filmeket akar látni, azaz olyan prémium csatornákat néz, mint például az HBO, akkor nem vághatja el a kábelét.

Fekete év a kábeliparban

Ha azonban le tud mondani az élő tévézésről, akkor érdemes körülnézni. A kalkulátor összeveti az érdeklődő igényeit, tévénézési szokásait a Hulu Plus, a Neflix internetes tévéműsor-szolgáltatások és számos sportcsomag kínálatával, és összeállítja a legjobb csomagot. A legrosszabb esetben több reklámot kell kerülgetnie a nézőnek, mint ha maradna a kábelnél.

Az amerikai kábeltévéipar idén a legrosszabb évét zárhatja. A szolgáltatók 687 ezer előfizetőt veszítettek csak a harmadik negyedévben, amivel szemben csak 576 ezer új szerződést kötöttek. Emellett az alig növekvő lakáspiac és a bizonytalan gazdasági környezet miatt kétmillió "elveszett háztartással" kell számolniuk. Ezek olyan nézők, akik költözés miatt megszüntették szerződésüket vagy soha nem is kötöttek ilyet.

Jön, lát és győz

Ahogy az internetes tévécsatornák javulnak, úgy adja fel egyre több amerikai kábelkapcsolatát. Az utóbbiak díja az elmúlt évtizedben duplájára nőtt, így jelenleg átlag 90 dollár körül alakul, és várakozások szerint 2020-ra 200 dollárra megy fel - derül ki az NPD Group piackutató előrejelzéséből. Rossz hír a kábelcégeknek, hogy ügyfeleik 80 százaléka már most sokallja a költséget.

A TechBargains.com portál vizsgálata szerint egyre többen nézik kedvenc show-ikat illegális módszerekkel. Annál könnyebben szakítja meg valaki kapcsolatát kábelszolgáltatójával, minél "kreatívabban" használ internetes kalóz site-okat. Becslések szerint CBS How I Met Your Mother sitcom műsorát 16 millióan nézhetik illegális webhelyen.

Kétségbeesett válasz

A tévétársaságok persze érzékelik a bajt, ezért a három legnagyobb cég, az NBC, az ABC és a CBC okos telefonos/táblagépes szoftvereket fejlesztett ki, webhelyeket hozott létre, amelyeken - hirdetésekkel megpakolva és késleltetve - közvetítik show-ikat. Az utóbbi a CBS-nél általában egy nap, az NBC-nél és az ABC-nél kevesebb mint egy nap.

A MarketWatch a fiatalok hozzáállásra hoz egy példát. Egy pár, amely jövő októberre tervezi házasságát, nem számol azzal, hogy meghosszabbítja havi 186 dolláros kábelszolgáltatását. Kizárólat a Hulura, az iTonesre, a Netflixre és a mobiltelefon-hálózaton elérhető tartalomra fognak támaszkodni.

A változás egyelőre nem végzetes a kábelipar számára - állítja Craig Moffett, a nevét viselő tanácsadó cég vezető elemzője. A Napster ingyenes zenemegosztó site, ha nem tiltják be, egy csapásra kivégezhette volna a zeneipart. A kábeltévénél még nem ez a helyzet, de a harmadik negyedéves 110 ezres előfizető-vesztés erős figyelmeztetésnek tekinthető.