Ingyen autózhatunk tíz év múlva

A világ autósainak jelenleg csupán öt százaléka gondolkodik azon, hogy a követező (vagy azt azt követő) csere során átvált hagyományos járgányáról villanyautóra. Holland egyetemisták azonban mit sem törődve ezzel mernek nagyot álmodni.
Napi.hu, 2014. július 19. szombat, 09:06

Több mint egymilliárd autó koptatja a világ útjait. A dugók és a szmog, amit okoznak megszokott velejárói a mindennapi életnek, pontosabban megszokott bosszúságok, amelyeket az emberek elviselnek. Jelenthet-e kiutat ebből a kényelmetlenségből a villanyautó vagy akár egy napelemek segítségével közvetlenül napenergiával hajtott autó? - teszi fel a kérdést a CBNC cikke.

A helyzet jelenleg nem túl rózsás. Az elektromos meghajtású autók drágák, kicsi a hatótávolságuk és alig megoldható akkumulátoraik feltöltése. Vannak azonban olyan városai a világnak, amelyekben muszáj megoldást találni a dugók okozta szmogra. Ezek közé tartozik az indiai Mumbai, amelynek útjait naponta több száz új autó árasztja el. Szakértők szerint 2035-re további 100 millióval bővülhet az Indiában közlekedő autók száma.

Nincs más kiút

Ez elviselhetetlen dugókhoz és légszennyezéshez vezetne, így nem véletlen, hogy az ország ipari óriásához, a Mahindra-csoporthoz Mahindra Reva komolyan gondolja egy 10 ezer dollárnál nem drágább villanyautó kifejlesztését. A cég e2o típusú teljesen elektromos meghajtású járgányát tavaly óta árulják. Hatótávolsága egy feltöltéssel mindössze 100 kilométer, ám a jövőt ennek ellenére ebben a technológiában látják a cég vezetői.

Úgy gondoljuk, hogy a benzin és a gázolaj nem marad örökké a járművek üzemanyaga - fejtegeti Pawan Goenka, a Mahindra illetékes vezetője. Az alternatív meghajtások előtérbe kerülnek, még ha ez jóval tovább is tart, mint azt tíz-tizenöt évvel ezelőtt a szakértők jósolták. Két évtizede sokan azzal számoltak, hogy mostanra meglehetősen sok újfajta üzemanyaggal hajtott autó lesz az utakon.

Fog ez menni

Tévedtek, de a változás előbb vagy utóbb mégiscsak bekövetkezik. A Reva első modelljéből ugyan egyelőre nem sok talált gazdára - mindössze 500 darabot adtak el belőle -, de a cég bízik benne, hogy ez csak átmeneti nehézség. Az indiai kormány például ambiciózus terveket dédelget az elektromos és hibrid autózás támogatására.

Az e2o-t a hálózatok korához illő számos új trükkel próbálják használhatóbbá tenni. Például ha a vezető elfelejti bezárni a leparkolt járművet, sms-üzenetet kap a mobiljára, amely figyelmezteti figyelmetlenségére. A legérdekesebb kunszt azonban talán a REVive (felélesztés) funkció, ameéy szintén mobilon érhető el. Ha a vezető bajba kerül, mert autója akkui kimerültek, akkor elküldhet egy vészjelzést a gyártó diszpécserközpontjába. Válaszul felszabadítanak egy eddig zárolt áramtartalékot, amivel további 8-10 kilométert megtehet egy megfelelő konnektorig.

Erőmű a tetőn

Az Endhoveni Egyetem diákjai azonban nem sokat törődnek a villanyautók eddig megismert korlátaival, inkább a jövőre figyelnek. Úgy gondolják, hogy a következő tíz évben óriási tempóban fejlődik majd a technológia, aminek eredményeként a maiaknál jóval olcsóbb és hatékonyabb napelemek lesznek elérhetők. A tetejükön napelemeket hordozó, s ezzel követlenül a nap energiáját is hasznosító kísérleti autók valójában nem csupán felhasználják, hanem termelik is az áramot, ám fényévekre vannak a praktikusságtól, míg a konnektorból tölthető villanyautók praktikusak, de kicsi a hatótávolságuk.

Mi lenne, ha egyesítenénk ezek előnyeit? - tették fel a kérdést, és megalkották a Stella nevű autót. Ez az első négyszemélyes napelemeket hordozó jármű. Súlya mindössze 390 kilogramm, a diákok szerint napfényben 780 kilométert lehet autózni vele, éjjel pedig, akkuit használva 430-at.

A Stella a cruiser kategóriában megnyerte a 2013-as World Solar Challege versenyt. Időnként 120 kilométer/órás sebességgel döngettek vele. A holland diákok úgy vélik, miért ne épülhetnének egyedi autójukra tíz év múlva sorozatgyártású modellek? Biztosan szívesen vásárolnák ezeket a vevők, hiszen ki ne szeretne ingyen - benzinköltség nélkül - autózni.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

juliann, 2014.07.20 17:12

A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

juliann, 2014.07.20 17:02

@Cilu: Ez a KINA 2 013 év végéig ,ahogy írtad !!!

2 014-töl Frau merkel közbenjárására a német cégek elkezdik ezt átalakítani !!!
Sokáig,sok munkájuk lesz a német cégeknek !!!
A kínai vezetök kikötése az volt hogy kizárólag csúcstechnika kerülhet alkalmazásra !!!

Èszrevétel van ???
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

VoIe, 2014.07.20 16:57

@Cilu: Mar reg torium alapu eromuvekkel kene megtermelni a szukseges energiat, de sajnos ilyen az ember. Tul sok a penzehes / hatalommanias idiota, akinek mindennel fontosabb a sajat erdeke.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rotaryfun, 2014.07.20 16:27

Jó olvasni az elmélkedéseieket, de nekem a pedálos moszkvics jut eszembe ha az ingyen autózást hallom és azt hiszem ha őszintén bele gondoltok ez így is marad sokáig ( örökké :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Cilu, 2014.07.20 15:17

@juliann:
Kína. De ezeken a területeken napi átlag 3000 ember halt meg egy 1950-2010 közti felmérés alapján a szénerőművek okozta környezetszennyezés, bányaomlások, stb. miatt, ismétlem, NAPI 3000 ember! Ehhez képest atomenergiában összesen 4500 regisztrált halott van, és kb. fél millió beteg, ez is mind a csernobili hidegháborús atomkísérlet közben bekövetkezett katasztrófa miatt történt, nem "normális" üzemi körülmények között. Ezt a szénerőművek másfél nap alatt termelik ki, nem 60 év átlagában. De az összes többi is jóval több halálos áldozatot szedett, mint az atom. Mégis az atomot üldözik, a legkörnyezetszennyezőbb energiaelőállítási módokat meg próbálják nyomni (lásd a biomasszát meg a napelemet...) a biomassza is szép álnév, van magyar neve is: fatüzelés. Magyarország CO2 kibocsátásának kb. 85%-át a háztartások fatüzelése teszi ki. Mégis a maradék 15%-ot akarják erre a szintre felnövelni, nem ezt átalakítani, hogy kevesebb legyen. Ráadásul pl. a napelemmel egy óriási gond, hogy mielőtt üzembe kerülne arra a 25 éves élettartamra, már ELŐRE ki kell bocsátani azt az egyébként is rendkívül magas fajlagos CO2-t, amit más módon csak a töredékét kellene 25 évre elosztva a környezetre terhelni! És ha 2 napos korában egy jégeső szétveri... azaz a napelem gyártás csak fokozza a CO2 kibocsátást, olyan, mintha 25 évre CO2 szinten eladósítanánk a világot, ami jó eséllyel nem is lehet visszafizetni. Ráadásul anyagilag is, mert pl. a német gigantikus naperőmű, amit most építettek, 14x annyiba került, mint kerülni fog Paks2, de csak Paks2 energiájának a dupláját tudja megtermelni, és azt sem 24 órában elosztva, hanem 3-10x-es túltermeléssel fényes nappal adja le. Azaz fajlagosan 7x drágább, mint Paks2, és még így is legalább annyi gázerőműre van hozzá szükség, azaz fajlagosan 10-12x drágább, 25 évre előre megtörtént a CO2 terhelés... hatalmas nagy képmutatás az egész. Hol van itt környezetvédelem, hol van itt bármi????
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html