Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A világ kormányai egyre erőteljesebben az úgynevezett közvetett adók felé fordulnak szemben a közvetlenekkel, azaz leginkább a fogyasztást terhelik - jövedéki adókkal, áfával -, nem pedig a személyes és a vállalati jövedelmeket. Minden tizenötödik államban nőttek a fogyasztási típusú adók az elmúlt 15 hónapban - idézi a Financial Times (FT) a KPMG tanácsadó cég felmérését.

Az indirekt adókat 13 országban emelték 2013 januárja óta, miközben egyetlen olyan kormány sem akadt, amely csökkentette volna ezeket - derül ki a 130 ország áttekintése alapján készült tanulmányból. Ennek alapján jutott a KPMG arra a következtetésre, hogy a világ államaiban az adózás elmozdul a közvetett adóztatás irányba. A vállalati adók kilenc országban mentek feljebb, miközben 24-ben mérséklődtek.

Szigorúság

A céges adók kulcsai a legtöbb országban stabilizálódtak, miután az elmúlt egy évtizedben jellemzően csökkentek. Ugyanakkor az adóhatóságok a legtöbb helyen gyakoribb auditálásokkal és ellenőrzésekkel, azaz a behajtás szigorításával igyekeznek növelni az állam bevételeit.

A közvetett adók az elmúlt bő egy évben Cipruson, Finnországban, Franciaországban és Japánban emelkedtek. Az utóbbiban erősen aggasztotta a gazdasági szereplőket, hogy mi lesz a hatása a fogyasztási adó ötről nyolc százalékra emelésének, mivel a legutóbbi hasonló növelés (háromról öt százalékra) úgy visszavetetett a fogyasztást, hogy a gazdaság recesszióba került. A jövő év őszén tíz százalékra megy fel ez a közteher.

A KPMG értékelése szerint az indirekt adók váltak a bevételeik növelésére törekvő kormányok első számú választásává. Ebben szerepet játszik az is, hogy behajtásuk egyszerű, nincs a hátterükben bonyolult jövedelemadó- vagy társaságiadó-bevallás. Azok közöl az országok közül, amelyekben létezik az általános forgalmi adó, Magyarországon a legmagasabb ennek kulcsa: 27 százalék. A skála másik végpontja a Holland Antillákhoz tartozó Aruba 1,5 százalékkal. Az USA-ban nincs szövetségi szintű fogyasztási adó, de a legtöbb tagállamban adóztatják az áruk és szolgáltatások értékesítését.

Montenegró cégparadicsom

A KPMG vizsgálatában szereplő országok közül a legalacsonyabb vállalati nyereségadót adót Montenegróban szedik: a cégeknek mindössze a profit kilenc százalékát kell befizetni a költségvetésbe. Ezzel szemben az Egyesült Arab Emirátusokban 55 százalék ennek az adónak a kulcsa, ami nem jelenti azt, hogy ezt fillérről fillérre be is szedik. Az elmúlt hónapokban Chilében, Görögországban, Indiában, Izraelben és Luxemburgban emelték a céges közterheket. A brit, a dán, portugál és a dél-afrikai törvényhozás viszont mérsékelte ezeket.

A felmérésből az is kiderül, hogy az elmúlt időszakban kirobbant botrányok miatt az államok - az átláthatóság javítása és az adómorál javítása címén - megszigorították a vállalatok adóügyeinek ellenőrzését, ami bizonytalanabbá teszi a működési környezetüket. Ahogy a közvélemény morális nyomására, illetve a pénzügyi (bevételszerzési) kényszerek hatására hatályba lépnek a keményebb szabályok, illetve a visszaélések visszaszorítását célzó intézkedések, úgy válik egyre nehezebbé az adóoptimalizáció - hangsúlyozza a KPMP. (Az adóoptimalizáció az adóbefizetések legális csökkentése az érvényben lévő szabályok kihasználásával - a szerk.)

Keménység

További általános jelenség, hogy a közvetett adók az állandó változások miatt egyre bonyolultabbá válnak, ami párosul egyre agresszívabb behajtásukkal. Ez a hatóságok sokszor ellenséges viselkedésével egészül ki. A KPMG megállapítja, hogy az adóhivatalok tudni akarják, hol keletkeznek a vállalatoknak adóköteles jövedelmeik, illetve hogy miként fizetik meg az ezek alapján rájuk háruló közterheket.

A nemzetközi szinten tevékenykedő európai uniós vállalatok a bányaiparban és a bankszektorban már ma is kötelesek országonként beszámolni adófizetéseikről, és következő évtizedben ez a szabály az egész világon el fog terjedni. A cégeknek azzal is számolniuk kell, hogy a közvélemény is elvárja tőlük: számoljanak be arról, hol, mennyi adót fizetnek. Áltatja magát az a tulajdonos vagy cégvezető, aki azt hiszi, hogy a nagyobb átláthatóság megteremtését megúszhatja.