Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A befektetők az utóbbi időben egyre többször kezelik úgy a technológiai vállalatokat, ahogy az 1999-2000-es tőzsdei ámokfutás előtt és alatt tették - jelentette ki a CNBC-nek nyilatkozva Art Cashin, az UBS Financial Services tőzsdei kereskedéssel foglalkozó részlegének igazgatója. Komolyan aggaszt, amikor olyasmit hallok, ami kísértetiesen emlékeztet azokra az időkre - fogalmazott a szakember.

Cashin ezzel az internetes oldalakat pusztán a rájuk érkező kattintásokkal, a nézettséggel mérő gondolkodásmódra céloz, arra a szemléletre, amely az előbbiek árnyékában megfeledkezik a vállalkozások pénzügyi mutatóinak figyelemmel kíséréséről. Az ezredforduló idején ez a hozzáállás még komoly vállalatokat is csapdába ejtett.

Óriási potenciál

Az egyik legdrámaibb példája ennek az volt, amikor a Yahoo 1999 januárjában 3,6 milliárd dollárért felvásárolta a GeoCities nevű, web hostinggal foglalkozó vállalkozást. Ez a cég produkálta akkor a harmadik legnagyobb látogatottságot az Interneten, ám kiadásai messze meghaladták halványan csordogáló bevételeit. A kattintók fokozatosan eltűntek, és velük együtt elillant a Yahoo reménye is, hogy a GeoCities oldalaira tekintő sok szem felhizlalja a jószágot.

Nem feledhető annak a cégnek az esete sem, amely sikeres tőzsdei kibocsátást bonyolított le annak ellenére, hogy nem volt profilja, tevékenységi köre. Alapítói azzal adták el a befektetőknek vállalkozásukat, hogy a cég az internetben rejlő hatalmas kiaknázatlan lehetőségeket fürkészi, és amikor rátalál egyre, akkor lecsap, és kifacsarja belőle az utolsó csepp profitot is.

Sokan elhitték, hogy az internetgazdaság legyőzi a kézzel fogható világ gazdaságát, és azok között akartak lenni, akik időben felülnek a változás hullámára, és ennek köszönhetően szemérmetlenül meggazdagodnak az új világ születéséből.

Kicsi változás

Cashin hasonló gondolkodásmóddal találkozik most is. Röviden fogalmazva sokan felülértékelik a lájkolókat, a felhasználókat, a kattintókat, a látogatókat, szemben a profittal. Alaptalanul tágítják ki, alakítják át fejükben a nézettséget bevétellé és profittá. Éppen úgy, ahogy azt az 1999-2000-es internetbuborék felfújása idején a hozzájuk hasonlóak tették.

A különbség az, hogy most nem a régi gazdaságot vetik össze az új (internetes) gazdasággal, hanem a régi technológiai ágazatot az új technológiákra alapozóval. A legfontosabb kérdés az elmúlt hónapokban az volt, hogy egy vállalat mennyire van jelen a felhő számítástechnikában (amelyben a felhasználók távoli szervereken futó programokat használnak a saját pc-jükre telepített szoftverek helyett), vagy milyen erős a mobilpiacon.

Kigyullad a piros lámpa

A Facebook közösségi portál, az új technológiai korszak, a web kettő zászlóshajója gyors részvény-árnövekedést ért el júliusi gyorsjelentése után, amelyben arról számolt be, hogy mélyreható mobilorientált modernizációt hajtott végre. Ugyanakkor árfolyam-nyereség mutatója (P/E), azaz részvényárának viszonya egy részvényre jutó nyereségéhez 200 volt a hét második felében, amikor papírjai rekordszintre drágultak. Eközben egy olyan mélyen beágyazott számítástechnikai cég, mint az IBM, 12-es P/E-vel forgott.

A különbség azt mutatja, hogy vagy óriási növekedés előtt áll a Facebook nyeresége, vagy idei pofitja valamilyen átmeneti ok miatt mélyen elmarad a vállalat képességeitől, vagy spekulatív árbuborék fúvódott fel a társaság papírjainak piacán. Cashin úgy fogalmaz, hogy az olyan sokat látott, régimódian gondolkodó, öreg tőzsdei motorosoknál, mint amilyen ő, az ilyen mutatók beindítják a riadójelzést.