Jó hír jött Németországból

Enyhén bővült a kiskereskedelmi forgalom Németországban augusztusban, ez pedig enyhítheti azokat az aggodalmakat, hogy a feldolgozóipar recessziója kezd lecsapódni a legnagyobb euróövezeti gazdaság fogyasztás által hajtott növekedésében - írja az MTI.
Szabó Zsuzsanna, 2019. szeptember 30. hétfő, 09:11
Fotó: Pixabay

A német szövetségi statisztikai hivatal (Destatis) hétfőn közzétett előzetes adatai szerint naptári és szezonális kiigazítással számolva a kiskereskedelmi forgalom reálértéken 0,5 százalékkal, nominális értéken pedig 0,3 százalékkal bővült augusztusban az előző hónaphoz képest.

Elemzők arra számítottak, hogy az árhatások kiszűrésével, azaz reálértéken, 0,6 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom a júliusban mért 0,8 százalékos csökkenés után.

Tavaly augusztushoz képest az árhatások kiszűrésével, 3,2 százalékkal, nominálisan - árhatások kiszűrése nélkül - pedig 3,8 százalékkal emelkedett a kiskereskedelmi forgalom. Elemzők valamivel jobb értéket, reálértéken 3,3 százalékos emelkedést vártak az előző havi 5,2 százalékos növekedés után. Idén és tavaly is 27 napon voltak nyitva az üzletek augusztusban.

Az euróövezet legnagyobb gazdaságában az idei első nyolc hónapban reálértéken 3 százalékkal, nominális értéken pedig 3,7 százalékkal bővült a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához képest.

A második negyedévben a német bruttó hazai termék (GDP) szezonális kiigazítással 0,1 százalékkal csökkent az előző negyedévhez képest, szemben az első negyedévben elért 0,4 százalékos növekedéssel.

Számos közgazdász attól tart, hogy a harmadik negyedévben is csökkent a GDP, ami azt jelentené, hogy technikai recesszióba csúszott a gazdaság. A német gazdaság utoljára a 2012 vége és 2013 eleje közötti időszakban volt recesszióban. A német gazdaság teljesítményét a belső kereslet és fogyasztás határozza meg, mivel korábbi hagyományos motorját, az exportot erős ellenszelek hátráltatják. A kereskedelmi konfliktusok, a brexit és a világgazdaság gyengesége egyaránt visszafogja a német termékek iránti külső keresletet.

HOZZÁSZÓLÁSOK