Jó híreket jelentett be a kínai elnök

A kínai gazdaság további megnyitását, a szellemi tulajdonjogok védelmének erősítését és a vámtarifák csökkentését ígérte Hszi Csin-ping kínai elnök kedden - írja az MTI.
Szabó Zsuzsanna, 2018. április 10. kedd, 10:15
Fotó: Shutterstock

A kínai Davosként is emlegetett nagyszabású nemzetközi konferencián, a Boao Fórum Ázsiáért (BFA) elnevezésű tanácskozáson Hszi Csin-ping a televízióban élőben közvetített ünnepélyes beszédében nem említette meg nyíltan egy amerikai-kínai kereskedelmi háború kirobbanásának veszélyét, de egy sor olyan intézkedést vázolt fel, amelyek pontról pontra válasznak tűnnek Donald Trump elnök Kínát érő bírálatainak.

"Kína a nyitás új szakaszába lép. Nem akarja növelni kereskedelmi többletét. Őszintén reméljük, hogy erősíteni tudjuk importunkat" - szögezte le a kínai államfő a számos nemzetközi vezető, köztük Christine Lagarde, a Nemzetközi Valutaalap (IMF) vezérigazgatója előtt tartott, békülékeny hangvételű beszédében.

Bár az ígéretek többségével Hszi Csin-ping korábban már bejelentett intézkedéseket erősített meg, a világ két legnagyobb gazdasága közötti kereskedelmi feszültségek fokozódásának közepette ez is elég volt ahhoz, hogy meglóduljanak az ázsiai tőzsdéken az árfolyamok, 1 százalék körüli mértékben megemelje a New York-i tőzsde irányadó indexeinek határidős jegyzéseit és erősítse a dollár árfolyamát.

Trump elnök egyik legfőbb panasza az, hogy Kína óriási többletet - csak tavaly 375 milliárd dollárt - halmozott fel a kétoldalú kereskedelmi forgalomban. Miközben Washington azzal fenyeget, hogy 150 milliárd dollár értékű kínai termékre vet ki pótvámokat, Hszi azt ígérte, hogy már idén jelentősen csökkentik a külföldi autók és más, meg nem nevezett termékek behozatalát terhelő vámokat.

A viszály egyik érzékeny pontja az autók. Trump elnök előszeretettel hozza fel példaként és használja a kínai "protekcionista" kereskedelmi politika ostorozására azt, hogy Kínában minimum 25 százalékos vámot vetnek ki az importált autókra, míg az Egyesült Államokban csak 2,5 százalékot.

A kínai elnök közölte, hogy a tavaly ősszel bejelentett vállalásoknak megfelelően sokkal szélesebbre tárják a kínai pénzpiacokat a külföldi befektetők előtt, valamint enyhítenek a kínai vállalatokban való külföldi tulajdoni hányadot szigorúan korlátozó előírásokat az autó- és repülőgépiparban, illetve a hajógyártásban, "amint ez lehetségessé válik".

Külföldi befektetők üdvözölték, hogy a kínai államfő kiállt a reformok folytatása mellett, ideértve a szellemi tulajdonjogok fokozott védelmét, de hiányolták a konkrétumokat, az időpontok határozott megjelölését.

A dél-kínai a dél-kínai Hainan szigetén, Boao városban 2001 óta minden évben megrendezik az ázsiai gazdasági fórumot, amely az alapítók szándéka szerint a regionális gazdasági integrációt, az egyes ázsiai országok gazdasági fejlődését kívánja elősegíteni.

Képünk forrása: Shutterstock

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

matyi2010, 2018.04.10 11:38

"A viszály egyik érzékeny pontja az autók. "
Kínában a Shanghai-General Motors 1 999 488 Buickot, Cadillac-et és Chevyt gyártott tavaly, a SAIC-General Motors-Wuling 1 559 089 személyautó mellett haszonjárműveket, ahogy a FAW_general Motors is.E mellett Changan-Ford
670 441 Fordot, a Jiangling-Ford 99 498 személyautó mellett még Ford Transitokat gyártott, a GAC-FCA 202 755 Jeepet. Ez 4 millió 531 ezer 271 amerikai autó, amit Kínában gyártanak.
E mellett nagyjából 200 ezer Fordot, csaknem 100 ezer Jeepet importálnak, sok tízezer USA-ban gyártott Mercedes és BMW mellett.
Kínai márkájú autó nem készül az USA-ban, az export néhány ezer Kínában gyártott Cadillac, Chevrolet és Volvo.

A Kínában termelő cégek, autógyárak és amerikai beszállítói sok ezer amerikai munkahelyet jelentenek, valószínűleg sok esetben az amerikai cég léte, fennmaradása is nekik köszönhető.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html