Soha korábban nem volt ekkora érdeklődés a ritka veterán autók iránt, mint 2013-ban. Ez a számokon is látszik: nem csak számos korábbi rekordot írtak felül idén, de csak az Egyesült Államokban 1,2 milliárd dolláros forgalmat bonyolítottak ezen a piacon, 25 százalékkal többet, mint egy évvel korábban és kétszer annyit, mint a válság előtt - állítja az ilyen autók biztosításával foglalkozó Hagerty Insurance.

Valóban hatalmasra nőtt a befektetési autóvásárlási kedv az Egyesült Államokban. Idén eddig több mint 19 500 ilyen autó cserélt gazdát, darabonként átlagosan 61 ezer dolláros (13,3 millió forintos) áron. Utóbbi egyúttal 13 százalékos növekedést is jelent, egy évvel korábban ugyanis még csak 54 ezer dollár volt az átlagár. A klasszikus Ferrariknál, Mercedeseknél és Porschéknél persze ennél jóval magasabb összeggel kell számolni, az ezek iránti fokozott érdeklődést már csak az is mutatja, hogy az öt legdrágább autó közül négy idén kelt el.

A legtöbb pénzt messze a veterán Ferrarikért kell fizetni, melyek vonzóságuk mellett persze kiváló befektetések is egyben. Ezek ára egy év alatt 18 százalékkal emelkedett, de ez még mindig eltörpül a német autók - a Porsche, a Mercedes és a BMW - mellett, melyek értéke harmadával kúszott feljebb 2013-ban. A befektetési szándékot tovább erősítheti, hogy a szakértők szerint szó sincs arról, hogy az árak gyors és viszonylag nagymértékű növekedése egy buborékfújás lenne. Igaz, utóbbira is volt már példa ebben a szektorban: a '90-es évek elején a tehetős japánok kezdték el felvásárolni a drága veteránautókat, a piac azonban mostanra diverzifikált lett, állítják a szakértők, akik azon sem lepődnének meg, ha 2014-ben kicsit csitulnának a kedélyek az autós aukciókon.

2013 legdrágább autói
ModellÉvjáratEladás időpontjaÁr (millió dollár)
1Mercedes-Benz W196R19542013 július29,7
2Ferrari 275 GTB/4*S NART Spyder19672013 augusztus28,5
3Ferrari 250 LM19642013 november14,3
4Ferrari 340/375 MM Berlinetta Competizione19532013 május12,8
5Ferrari 250 GT TdF Berlinetta19572013 augusztus9,46


Az idei nyilvános aukción elkelt autó rekordját az 1954-es Mercedes-Benz W196R versenyautó tartja, amiért 29,7 millió dollárt fizetett egy gyűjtő a nyáron. Emellett a szakma számos magánszemélyek közti adásvételről tud, melyek során bőven 30 millió dollár feletti összeget fizettek egy-egy autóért - leginkább Ferrariért -, ezek azonban jóval nehezebben ellenőrizhetők. Mindezek mellett is azt jósolják a Hagerty szakemberei, hogy három-öt éven belül átléphetik a 100 millió dolláros álomhatárt. És hogy mi lesz az az autó? Szinte biztos, hogy egy Ferrari 250 GTO.