Katasztrófa a fekete péntek

A brit vállalatok túlnyomó többsége ellenzi a szigetország kilépését az Európai Unióból, ám van valami, amiből jobban tennék, ha kivonulnának. Ez nem más, mint az fekete péntek idejére időzített őrült akciózás.
Komócsin Sándor, 2018. november 22. csütörtök, 18:37
Fotó: Shutterstock

A brit kiskereskedők beszálltak a fekete péntek körüli akciózásba, ami az Egyesült Államokból indulva tíz évvel ezelőtt kezdett járványszerűen terjedni Európában is, ám éppen úgy kellene óvakodniuk ettől, mint ahogy az emberek igyekeznek elkerülni egy egészségügyi fertőzéseket - véli Andrea Felsted a Bloomberg kiskereskedelmi ágazattal foglalkozó publicistája. Szerinte a fekete péntek kicsit olyan, mint a brexit.

Néhány brit kiskereskedőnek elege lett a versenyszerű akciózásból, ezért igyekszik kivonulni a nevezetes novemberi naphoz időzített árengedményeket adó a cégek közül, miközben az európai kontinensen egymás lábát taposva kapcsolódnak be a kedvezményversenybe a vállalatok. Hiába mondhatjuk azt, hogy ezúttal okosan cselekszenek azok a britek, mármint a szigetországban működő vállalatok, amelyek kivonják erőiket ebből a csatából, a fekete péntek néven ismert kereskedelmi őrület megállíthatatlanul terjed Franciaországban, Németországban és máshol.

Katasztrófa

A Bloomberg szakírója szerint a fekete péntek katasztrofális hatást gyakorol a brit kiskereskedőkre. Ez a fajta akciózás 2010 táján kelt át az Atlanti-óceánon Nagy-Britanniába, amikor a hagyományos vállalatok keresni kezdték módját, hogyan válaszoljanak az Amazon.com és más online kiskereskedők hálaadás napját követő árengedményeire. A jelenség nemsokára megjelent a kontinentális Európában is, ahol a cégek az elmúlt néhány évben pörgették fel november végi akcióikat.

A német Zalando SE idén mind a 17 piacán akciózik, amelyen jelen van. A francia Carrefour SA egy héten át ad kedvezményeket a szórakoztatóelektronikai cikkektől kezdve a fehér árukon át a bútorokig és a ruhákig szinte mindenre. A német Ceconomy AG sem marad le tőlük. Nem kis részben ennek is köszönhetően Belgium, Franciaország, Hollandia, Németország, Olaszország és Spanyolország együttes online kiskereskedelmi forgalma ebben az időszakban ötödével nőhet idén a tavalyihoz képest - idézi a Bloomberg cikkírója a VoucherCodes.co.uk árukereső weboldal adatait. Eközben Nagy-Britanniában tízszázalékos zuhanás várható.


Indokolatlan

Ha hagyományos üzleteket is figyelembe vesszük, akkor a szigetországban is nőnek az eladások a Black Friday, illetve az azt követő Cyber Monday időszakában. Ugyanakkor az online kiadások alakulása mutatja a legjobban, hogy a fekete péntek igazából a kiskereskedelem ezen ágát pörgeti fel.

Más kérdés, hogy a forgalomnövekedés nem elég jó indok a nagy karácsony előtti akciózásra - állítja a Bloomberg szakírója. Az elektronikai cikkeknél még rendjén való, hiszen a drága termékek kedvezményes értékesítése korábban is jól hozott az ágazat konyhájára főként a karácsony utáni leárazások idején. A fekete péntek csupán annyit változtat ezen, hogy az így elérhető bevétel két időszakban jön be.

Más árucikkek, például a ruházat esetén azonban nincs értelme a fekete pénteknek. A boltok olyan termékeket áraznak le, amelyeket valószínűleg enélkül is eladhatnának jóval nagyobb árréssel. Ezek esetén a vásárlók egyszerűen kivárják a kedvezményeket, és miután megszokták az alacsonyabb árat, az áruházak nehezen térnek vissza a korábbi szinthez. Ez főként a november végi akciózás és a január eleji kiárusítások között okoz ez gondot.

Ki lehet szállni

Ezt ismerhette fel néhány brit vállalat, például a Marks & Spencer, amely nem indít a fekete péntekhez kapcsolódó általános akciókat, csak a hűségkártyáját birtoklóknak kínált kedvezményeket november harmadik hétvégéjén. Az Asda, az amerikai Walmart brit vállalata két hétre húzza el a november végi leárazásokat válogatott árucikkekre, például a játékokra vonatkozóan.

Ezek azonban kivételek. A brit cégek pánikba eshetnek, például azért, mert a szokatlanul enyhe ősz miatt a nyakukon maradtak a meleg ruhák. Ugyanez a kockázat látható Németországban, ahol a Zalando és a Ceconomy is profit warningot adott ki az elmaradt eladások miatt, a Hugo Boss harmadik negyedéves nyeresége pedig a nyári hőhullám miatt elmarad a várakozásoktól.

A Bloomberg publicistája úgy véli, hogy mind a szigetországban, mint a kontinensen jól tennék a kiskereskedők, ha megőriznék a nyugalmukat, nem hagynák, hogy az akciózási őrület örvénye magával rántsa őket. Nagy-Britanniában már nem lehet visszatuszkolni a palackba a fekete péntek szellemét, ám más országoknak még talán van idejük arra, hogy ellenálljanak a kísértésnek.

HOZZÁSZÓLÁSOK