"Az amerikaiak addig hallani sem akarnak esetleges alkuról vagy a munkálatok árának csökkentéséről, amíg a román állam nem törleszti adósságát" - vázolta a helyzetet a lapnak a névtelenséget kérő forrása. Tájékoztatása szerint 110 millió euróról (30 milliárd forint) van szó, amit a CNADNR nem tud előteremteni.

A szakember szerint ezen az összegen felül további 240 millió euró lenne szükséges ahhoz, hogy három szakaszon folytatódhassanak a munkálatok és újabb hatvan kilométer sztráda elkészüljön.

Tovább akadályozhatja a munka folytatását, hogy az autópálya nyomvonalán több helyen a föld-kisajátításokat sem sikerült még megoldani. Ez pedig a román állam kötelessége lenne - magyarázta.

Az észak-erdélyi autópálya építése immár hónapok óta áll, és egyes - a Bechtel által meg nem erősített hírek - szerint az amerikai vállalat átköltöztette munkagépei egy részét más európai munkatelepekre. Az Új Magyar Szó szerint remény sincs a sztrádaépítés folytatására, annak ellenére, hogy június elején Emil Boc miniszterelnök még arról nyilatkozott, hogy a kivitelezés folytatódik.

A lapnak nyilatkozó szakember szerint a kialakult helyzet a Bechtelnek kedvez, mivel a román állammal kötött szerződése értelmében a megrendelőnek akkor is fizetnie kell a cég tőkeköltségeit, ha áll a munka. Ez havonta több millió eurót jelent.

A kialakult patthelyzetnek máris több kárvallottja van. Több tucat, a Bechtelnek dolgozó alvállalkozó nem kapta meg a pénzét az amerikaiaktól, emiatt sokan a csőd szélére kerültek.