Kína már idén lehagyja Amerikát

A kereskedelmi háború és a lassuló gazdasági növekedés ellenére a kínai gazdaság egy területen már idén lehagyhatja az Egyesült Államokat. A becslések szerint idén Kína kiskereskedelmi forgalma már nagyobb lesz, mint az Egyesült Államoké.
Lovas-Romváry András, 2019. január 26. szombat, 18:44
Fotó: Pixabay - képünk illusztráció

A kínai gazdaság ugyan nemrég az elmúlt évek legalacsonyabb növekedési adatait produkálta, de még mindig dinamikusan növekszik. Ennek eredményeként a becslések szerint az ország kiskereskedelmi forgalmának nagysága idén első ízben meghaladhatja a világ legnagyobb piacának tartott Egyesült Államokét - írja a CNNMoney.

A kínai belföldi kiskereskedelmi forgalom 2019-ben meghaladhatja az 5,6 ezer milliárd dollárt, ami mintegy 100 milliárd dollárral magasabb, mint amit az előrejelzések az Egyesült Államokban várnak - írja elemzésében az eMarketer nevű elemzőcég. A kínai kiskereskedelmi forgalom legfőbb hajtóereje a kínai lakosság növekvő vagyona és az e-kereskedelem dinamikus fejlődése.

Az elmúlt években a kínai fogyasztók folyamatosan a keresetek növekedését tapasztalták, ezáltal sok millió ember emelkedett fel a középosztályba. Ez azt eredményezte, hogy jelentősen nőtt a lakosság vásárlóereje és az egy főre jutó költés nagysága - mondta a portálnak Monica Peart, az elemzőcég előrejelzésekért felelős igazgatója.

Ha lassul is, dinamikusan nő

A cég becslése mutatja, hogy miért érzi fontosnak a kínai piacot egyre több globális márka, annak ellenére, hogy a gazdasági növekedés lassulása várható az országban. Kína már most is az új autók és okostelefonok legnagyobb piacának számít globálisan.

Ráadásul ha helyesnek bizonyulnak a cég előrejelzései, akkor a különbség az eddigi listavezető amerikai és a kínai kiskereskedelmi piac nagysága közötti különbség a következő években nőhet, ahogy a kínai gazdaság legalább 2022-ig nagyobb ütemben bővül majd, mint az amerikai.

A legnagyobb e-kereskedelemmel foglalkozó kínai cégek, mint az Alibaba és a JD.com kulcsszerepet játszottak az elmúlt években az ágazat hatalmas növekedésében. A kiskereskedelmi forgalom mintegy 35 százaléka, majdnem kétezer milliárd dollárnyi áru cserél majd gazdát a várakozások szerint a kínai e-kereskedelemben, ez az arány az Egyesült Államokban csak 11 százalék - állítják az eMarketer elemzői.

A kínai Singles Day, az eredetileg egyedülállókat célzó vásárlói akció az Alibabábánál (november 11-én tartják), már évek óta rendszeresen nagyobb forgalmat hoz az elektronikus kereskedelemben, mint az eredetileg amerikai Black Firday és a Cyber Monday kereskedelmi napok együttesen. Az online eladások mintegy 50 százaléka zajlik jelenleg Kínában az Alibabán keresztül, azonban a cégnek egyre növekvő konkurenciával kell számolnia olyan szereplők részéről, mint például a Pinduoduo.

Fontosak a bevásárlóközpontok is

Az amerikai Amazonhoz hasonlóan a kínai e-kereskedelemmel foglalkozó cégek sem feledkeznek meg a kiskereskedelem hagyományos formáiról, s komoly összegeket fordítanak fizikai bolthálózatok fejlesztésébe. A Tencent és három másik kínai technológiai óriás ötmilliárd dollárnyi tőkével szálltak be az ország legnagyobb bevásárlóközpontokat fejlesztő és üzemeltető cégébe, a Wanda Commercial Properties-be (a Tencent jelenleg a JD.com legnagyobb tulajdonosa) - emlékeztet az összefoglaló. 2017-ben az Alibaba fizetett 2,9 milliárd dollárt a sokak szerint a Walmart kínai megfelelőjének tartott Sun Art Retail Group 36 százalékáért.

Ugyanakkor a kínai fogyasztók is érzik valamelyest az Amerikával folytatott kereskedelmi háború gazdaságra gyakorolt kedvezőtlen hatásait. A kiskereskedelmi forgalom bővülése ennek következtében idén várhatóan 7,5 százalékra csökkenhet a tavalyi 8,5 százalék körüli szintről.

Túlzottak az aggodalmak

Az Apple az év elején figyelmeztette a befektetőit, hogy az év végi szezonban a kínai eladásai elmaradtak a várakozásoktól. A cég vezérigazgatója, Tim Cook részvényeseknek írott levelében úgy fogalmazott, hogy a cég számára kellemetlen meglepetéssel szolgált a kínai gazdaság lassulásának nem várt mértéke. Az olyan termékek, mint például a kozmetikumok és az ékszerek forgalma is alaposan megérezte az ingatlanpiaci lassulás és az egyre nagyobb eladósodottsági szint kellemetlen következményeit. Ahogy a kínai gazdasági növekedés veszít a lendületéből, a fogyasztói kiadások is a gyengülés egyértelmű jeleit mutatják - állítja Michelle Lam, a Société Général elemzője.

Azonban vannak optimista hangok is. Tianjie He, az Oxford Economics vezető közgazdásza szerint ugyan arra lehet számítani, hogy a fogyasztás növekedési üteme lassul Kínában, de az ezzel kapcsolatos aggodalmak erősen túlzóak. Ő nem számít jelentős lassulásra idén a szektorban, s úgy véli, a belső kereslet változatlanul a kínai gazdaság egyik legfontosabb hajtóereje maradhat.

HOZZÁSZÓLÁSOK