Kétségbeesett válasz a Brexit-bombára

Már-már pánikszerű gyorsasággal nevezte ki Theresa May miniszterelnök a hét elején lemondott brit EU-nagykövet utódját, amit elemzők úgy értékelnek, hogy bizonyítani akarja: kezében tartja a dolgok irányítását. Eszerint azonban kétségek merülhetnek fel ezzel kapcsolatban.
Napi.hu, 2017. január 5. csütörtök, 11:16

Úgy tűnik, Theresa May brit miniszterelnök gyorsan el akarja hallgattatni azokat, akik úgy vélik, nem tartja kezében Nagy-Britannia és az EU válásának lebonyolítását. Bombaként robbant a hír kedden, hogy lemondott országa - még elődje, David Cameron által delegált - EU-nagyövete Ivan Rogers, mert kaotikusnak látja a Brexit előkészítését. Válaszul May váratlanul már szerdán megnevezte az utódot - derül ki a Bloomberg háttérelemzéséből.

Tim Barrow személyében egy karrierdiplomatát jelölt az uniós nagyköveti posztra alig 24 órával Rogers lemondása után. A gyorsaság utalhat határozott irányításra vagy éppen ennek ellenkezőjére is - vélik szakértők. Lehet, hogy úgy érezte, nem eléggé nyilvánvaló, hogy ura a helyzetnek. Ez próbálja cáfolni feltűnően gyors intézkedésével.

Kétségbeesetten

Barrow ugyan kétségtelenül kiváló jelölt az EU-nagyköveti posztra, ám a tempó, amivel May kinevezte, azt mutatja, hogy a kormányfő kétségbeesetten próbálja visszaszerezni a kezdeményezést a Brexit folyamatának irányításában Rogers lemondása után - fejtegette a brit kormány egyik neve elhallgatását kérő vezető tisztviselője a Bloombergnek.

Rogers meglepte Mayt a döntésével, ezért a kormányfőnek a tisztviselő szerint cáfolnia kell azokat a véleményeket, amelyek szerint vezetési vákuum alakult ki a londoni kormányban a Brexit folyamatának irányításában.

Ivan Rogers gyors pótlása segíti elkerülni azt a benyomást, hogy a kormány elvesztette a fonalat a kilépés menedzselésében - csatlakozott az előtte szólóhoz John Curtice, a glasgow-i Strathclyde University politológus professzora. A kormány nem engedheti meg magának, hogy a kritikus tárgyalások megkezdése előtt ne legyen embere ezen a poszton - tette hozzá.

Jól megmondta

Rogers nem csöndben távozott. Egyértelmű üzenetet hagyott hátra a brit uniós nagykövetség munkatársainak. Hideg fejjel összegezte a May-kormány hiányosságait kevesebb mint három hónappal azelőtt, hogy a miniszterelnök be akarja nyújtani országa hivatalos kilépési kérelmét Brüsszelben.

Nincs világos rend a brit tárgyaló delegációban és hiányoznak a hozzáértő szakemberek - fogalmazott a lemondott nagykövet. A londoni és brüsszeli munkacsoportok együttműködését javítani kell - folytatta arra biztatva volt munkatársait, hogy folyamatosan szembesítsék a minisztereket elképzeléseik zavarosságával. Végül jelezte, hogy ő sem tudja mit akar elérni May a tárgyalásokon.

Az utóbbi megjegyzéssel meglepte az ellenzéki Munkáspártot, mert az azért érdekes, hogy még az ország EU-nagykövete sem tudja milyen típusú Brexitet kellene szolgálnia a munkájával. A kemény Brexit hívei viszont üdvözölték Rogers távozását.

Majd megmondja

Várakozások szerint Theresa May a következő hetekben esedékes beszédében próbálhatja meg egyértelművé tenni a Brexittel kapcsolatos elképzeléseit, ezen belül azt, hogy nem fél valóban kiléptetni Nagy-Britanniát az egységes európai piacról, ha ez az ára az unión belüli (Kelet-Közép-Európából kiinduló) bevándorlás megállításának - derült ki a Telegraph információjából.

Ami Barrow-t illeti, azok, akik már dolgoztak vele, úgy vélik, kevésbé szenvedélyes stílusban fogja végezni a dolgát, mint elődje, aki többször fenyegetőzött a lemondásával, mielőtt tényleg megtette ezt. A diplomata 1986-ban lett a londoni külügyminisztérium alkalmazottja, 2015-ig oroszországi nagykövet volt. E munkája közben önálló véleményalkotásával vetette észre magát.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

antitroll, 2017.01.06 15:53

@POTUS:
Pár dolgot kell tisztázni...
Mekkora volt az Ikarus gyártási kapacitása?
Mikor volt az utolsó jó évük?
Mennyiben volt azonos műszaki tartalmú az a busz, amit a SZU-ba és pl az USA-ba szállítottak? Melyiken mennyi volt a haszon?
Kellett-e korábban versenyezni a magyar buszoknak a SZU-ban?
Mivel fizetett volna a szovjet, vagy orosz partner? Rubel vagy USD? Az előbbivel mit tudtunk volna kezdeni, amikor nem volt árufedezet, amire nekünk szükségünk lett volna?
Nos egy bank az előbbi kérdések és a válaszok mérlegelése után fityiszt mutat. A magyar állam meg éppen nem volt abban a helyzetben, hogy finanszírozzon egy bizonytalan ügyletet. De miért is tette volna? ezzel a cucializmus konzerválná, ahol állami támogatásokkal tartják életben a mamutcéget.
Hagyták összedőlni, de a romjain nem épült semmi és nem épített senki semmit. Hogy ez hiba volt? Ezen lehet vitatkozni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

POTUS, 2017.01.06 15:43

@antitroll: " eleve a szocialista piacra szocializálódott."

A tömegközlekedési járművek piaca sehol a világon nem szabadpiac. A beszerzéseknél a műszaki paramétereken kívül (amiben szerintem nem maradt el az Ikarus, de erről persze végtelenségig lehetne vitatkozni) sok más szempont játszik szerepet, pl. a hazai termelés támogatása. Így van ez a németeknél, Kínában meg máshol is, tehát szocializmusra hivatkozni ostobaság.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2017.01.06 15:36

@POTUS:
Két tárgyi tévedés van abban amit írtál.
1. Senki nem tiltotta az oroszokhoz való szállítást, az oroszok fizetőképessége miatt az akkor még állami bankok nem voltak hajlandók finanszírozni az exportot. Ezért virágzott ekkoriban fel a barter. Amit írtál az egy közkeletű legenda, szerintem népmese, a valósággal ellentétes.
2. Az Ikarus kálváriája is féligazságokon alapul, de beállításod alapjában hamis. Sajnos ez bele volt kódolva abba a rendszerbe, amelyik eleve a szocialista piacra szocializálódott. Meg lehetett volna menteni, igen, de ahhoz először szanálni kellett (volna) sok-sok pénzzel és alapjaiból újra építkezni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

POTUS, 2017.01.06 15:22

@atombandi: "a mezogazdasag egy olyan kicsi resze a gdp-nek"

Persze, mert az EU módszeresen felszámolta, fizetett az almafák, szőlőtőkék kivágásáért stb. Az oroszok felé még így is sok zöldségünk és gyümölcsünk ment, csak ezek nagy része pl. német befőttesüvegbe csomagolva, német címkével német áruként, ezért a német exportban jelent meg. Most gallyra tették azt is, a gazdák mehetnek segélyre.

"a piaci versenyt nem birta a magyar ipar"

Hogy bírta volna, mikor - már akkor is - központilag tiltották meg hogy az oroszokkal üzleteljünk, aztán bezáratták a gyárakat? Nem a lengyel busz volt jobb, ostoba, ezt csak a hozzád hasonló bérpocskondiázók skandálják. Ahogy korábban is, most is tudunk működő buszokat gyártani, csak ez nagyon zavarta a német járműgyárakat, akik azóta el is árasztottak bennünket csillogó, méregdrága, ugyanakkor két évig se üzemképes gagyi buszaikkal.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atombandi, 2017.01.06 09:53

@POTUS:
ha neked az eu csatlakozas azt jelenti, hogy a szabolcsi almat nem tudod eladni az oroszoknak, akkor hulye vagy. a mezogazdasag egy olyan kicsi resze a gdp-nek, hogy emliteni sem erdemes. elvesztel egy reszletben anelkul, hogy a teljes egeszre vetettel volna egy pillantast.

masreszt nem veszed eszre, hogy semmi sem tiltotta az elmult 2 ev agresszioja elott, hogy az oroszokkal kereskedjen magyarorszag. megis csodbe ment az ikarustol kezdve az osszes tucatkacat gyarto ceg. akkor is az eu tiltotta? a csatlakozas elott ki tiltotta? a piaci versenyt nem birta a magyar ipar. bizony a lengyel buszok lealaztak a magyar buszokat. folyamatosan hulyesegeket beszelsz, mondjuk ez nekem nem ujdonsag. de ha valaki beleolvas a kommentekbe, azert jobb ha latja, hogy le vagy oltva...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html