Tavaly több mint 60 millió köbméter vizet, közel 40 millió megawattóra energiát használtak fel az európai autógyártók, tevékenységük 11 millió tonna szén-dioxid, 35 ezer tonna illékony szerves vegyület, valamint - a  fémhulladékot nem számítva - 1,35 millió tonna hulladék kibocsátásával járt - ez derül ki az európai autógyártók szövetsége, az ACEA kézikönyvéből. Mindez 14,6 millió új autó gyártásának mellékhatása volt. (A képhez hozzá tartozik, hogy ez a statisztika az autógyártók adatait tartalmazza, azaz az alkatrészgyártók és egyéb beszállítók tevékenységének hatásaival nem foglalkozik.)

300 liter benzin

Az adatokból kiderül, hogy a vízfogyasztás az elmúlt években látványosan csökkent, ami részben az autógyártás és az európai autópiac szűkülésével, részben pedig azzal magyarázható, hogy az egy autóra jutó vízfelhasználás is trendszerű mérséklődést mutat. Hasonló a helyzet az energiafelhasználás és a szén-dioxid-kibocsátás terén is, bár itt jóval szerényebb tempót mutat a csökkenés, miközben az illékony szerves vegyületek emissziója látványosan visszaesett. Összehasonlításul: a 2012-ben az EU-ban legyártott 14,6 millió személygépkocsi a 2011-es szintet 6,9, a 2005-öst pedig bő 8,5 százalékkal múlja alul.

2005-től 2012-ig az egy autóra jutó vízfelhasználás 28,5 százalékkal lett kisebb, részben a szennyvíz-reciklálási metódusoknak köszönhetően. Ez azt jelenti, hogy közel 6 köbméter helyett immár kevesebb mint 4,3 köbméter is elegendő egy autó elkészítéséhez.

Ugyanazen időszak alatt teljes energiafelhasználás 10,7 százalékkal csökkent mintegy 39 millió megawattórára. Hasonló tempóban mérséklődött az egy legyártott autóra jutó szén-dioxid-kibocsátás (ez 0,75 tonnánál tart), míg - és ebben a gyártás csökkenése is közrejátszott - a szektor teljes emissziója 19 százalékkal esett vissza, 11 millió tonnára. Az egy autóra eső energiafelhasználás gyakorlatilag stagnált - 1,3 százalékkal csökkent -, a 2,7 MWh órás érték nagyjából 300 liter benzin energiatartalmának felel meg. Az ACEA megjegyzi, hogy az évről-évre ingadozó fajlagos energiaigényt egyrészt a termelési volumen változása, másrészt az időjárás alakulása magyarázza.

Az illékony szerves vegyületek (angol rövidítéssel VOC) - amelyek főként a fényezőüzemekből kerülnek ki - egy autóra eső kibocsátása több mint harmadával, 2,5 kilogrammra csökkent 2005-höz képest, az új technológiáknak, közte a vízbázisú festékek használatának köszönhetően. Az ipar teljes VOC-kibocsátása évi 35 ezer tonna alá csökkent, szemben a 2005-ös közel 64 ezer tonnával.

Az egy autóra jutó hulladékkibocsátás ugyanakkor nőtt, 2005 és 2012 között több mint hat százalékkal mintegy 90 kilogrammra. Ennek az ACEA szerint az az oka, hogy a globalizáció eredményeként mind több egyutas csomagolóanyagot használ fel az ipar.

Rengeteg autó az utakon

Az ACEA tágabb kitekintésben az átlagos új járművek fajlagos környezetterhelési mutatóival is foglalkozik. Ebből kiderül, hogy manapság száz autó bocsát ki annyi szennyezőanyagot, mint egyetlen kocsi az 1970-es években, a zajszennyezést 90 százalékkal sikerült mérsékelni, egy átlagos motor a húsz évvel ezelőttihez képest 28-szor kevesebb szén-dioxidot ereget a levegőbe, egy átlagos új autó fogyasztása pedig 15 százalékkal csökkent tíz év alatt. A képhez hozzá tartozik, hogy elképesztően sok autó rója az EU útjait és terheli a környezetet.

2011-ben több mint 242 millió gépkocsit tartották nyilván, ami közel kétszerese az USA 131 milliót közelítő adatának, illetve több mint négyszerese a Japánban (57,7 millió) vagy Kínában (55,9 millió) regisztrált állománynak. A lakosság méretéhez viszonyítva is vezet az EU, ezer főre 483 autó jutott 2011-ben, szemben Japán 452-es, az USA 417-es, illetve Dél-Korea 293-as átlagával. A mind komolyabb felvevőpiacot jelentő Kína hasonló adata 41, a 2005-ös 11 és az 1995-ös 2 után.