Kína tavaly összesen 65,6 millió tonna teherbíró kapacitással rendelkező hajót épített, és további 75,2 millió tonna teherbíró kapacitású hajóra vett fel megrendelést. Ez a globális termelés 43, a világ összes megrendelésének pedig az 54 százaléka, vagyis Dél-Koreát megelőzve Kína lett a világ első számú hajógyártója - jelentette be Li Tong (Li Dong), a pekingi ipari és információs-technológiai minisztérium felszerelés-ipari osztályának igazgató-helyettese.

Az igazi nagyhatalommá váláshoz azonban a mennyiségi elsőségen kívül minőségi felzárkózás is szükséges, Peking ezt a célt - a jelenlegi öt éves tervben is prioritások közé sorolva - 2015-re véli megvalósíthatónak. A távol-keleti ország elsősorban az innovációs és technológiai fejlesztések, valamint az óceánjárók építése területén küzd lemaradással a high-tech hajók gyártásában élen járó Japánhoz, az Egyesült Államokhoz és Dél-Koreához képest.

Peking ambícióit ugyanakkor több körülmény is veszélyezteti: a magas olajárak és a növekvő munkaerő-költségek egyre jelentősebb anyagi teherrel járnak, különösen a kis- és közepes hajótársaságok számára. A tengerparti vállalatok mintegy 30 százaléka veszteséges ma - becsülte Hszü Csüjüan (Xu Zuyuan) közlekedési miniszter-helyettes múlt héten a China Daily napilapnak nyilatkozva. A gondot az is tetézi, hogy a jüan felértékelődése miatt az európai és amerikai exportpartnerek mindinkább az olcsóbb piacok, így India és Vietnám felé fordulnak.