Kína nem lendít a térség gazdaságán

Nemcsak Csehországban, Európa-szerte hiú reményeket fűznek a kínai beruházásokhoz egy prágai közgazdász szerint.
Barabás T. János, 2015. október 16. péntek, 14:29
Fotó: Reuters

Kína legutóbbi befektetései Csehországban olyan fogadtatásban részesültek, mintha ezek a gazdaság növekedésének radikális motorjai lehetnének, pedig inkább új kérdéseket, mint lehetőségeket vetnek fel - írta Jan Bures közgazdász a Hospodarske Noviny gazdasági napilapban.

Az optimista feltételezések elsősorban azért hibásak, mert a kínaiak nem szándékoznak új üzemeket létrehozni, csupán működő cégeket vásárolnak fel, mint a Pivovary Lobkowicz és a Slavia Praha fociklub. Vagyis az üzletkötések nyomán nem nő a termelés és nem keletkeznek új munkahelyek.

Természetesen a külföldi beruházások jelentős pozitív változásokat hozhatnak, mint a Skoda Auto VW általi felvásárlása, a kínai befektetők jelenlegi európai inváziója azonban nem hoz ilyen innovációt, sőt - ahelyett, hogy a kínai gazdaság erejét tükrözné, annak strukturális problémáit hozza magával.

A kínai vállalatok rengeteg készpénzzel rendelkeznek, de nincs elég lehetőségük ennek mozgósítására a lassuló kínai gazdaságban. Ez kényszeríti őket arra, hogy külföldön költekezzenek: a harmadik világban nyersanyagokat, Amerikában és Európában technológiát vásároljanak - írta Bures. A kínai Geely autógyár megvette a svéd Volvót, a Huaxin Post telekommunikációs vállalat bevásárolta magát a francia Alcatel-Lucent-be, és a kínaiak szívesen vennének német gépipari cégeket. Ezek a beruházások azonban semmi újat sem hoznának Európának - írta a CTK.

A szerző rámutat arra is, hogy a kínai vállalatok gyakran erős kormánytámogatással vásárolnak fel külföldi cégeket, amit az európai törvények tiltanak, s a fejlett országok számos politikusának nem tetszik a stratégiai vagyonelemekért folytatott globális versenyben ez a tisztességtelen előny.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

matyi2010, 2015.10.16 16:47

"A kínai Geely autógyár megvette a svéd Volvót,.... Ezek a beruházások azonban semmi újat sem hoznának Európának "

Nem erről szólt az üzlet. Viszont a Volvo európai munkahelyei mind megmaradtak, nem úgy mint a Saab-nál, aminek a kínai megvásárlását a korábbi tulaj GM megfúrta.
Ráadásul a Geely nem követi el azt a hibát,amit a Volvo előző gazdája a Ford, hogy Fordokat akar gyártani svéd munkásokkal, svéd béreken. Ők inkább svéd mérnökökkel fejlesztettnek a saját típusaik mellett Geelyket. Összességében rövid távon megmaradnak a munkahelyek és hosszabb távon újak jöhetnek létre.
Ugyanez a Dongfeng -Peugeot üzlet - a kérdés az volt a PSA és a francia-spanyol-cseh-szlovák munkahelyek megmaradnak-e.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html