Kormányközeli üzletember sündöröghet Ferihegy körül

Gőzerővel építik a ferihegyi repülőtér új terminálját, amely egy szakértő szerint nem lesz csúcsszínvonalú létesítmény, de a jelenlegi bádogterminált kiválthatja.
Komócsin Sándor, 2019. szeptember 26. csütörtök, 08:42
Fotó: MTI Fotó

A Ferihegy 2-n épülő új utasváró építkezésének kerítésén ott virít a Garancsi István tulajdonában álló Market Építő Zrt. logója. Garancsi (aki 66 milliárd forint becsült vagyonnal a 14. A 100 leggazdagabb kiadvány rangsorában) jó viszonyt ápol Orbán Viktor miniszterelnökkel - derül ki a Népszava helyszíni jelentéséből. Korábban a ferihegyi Airport Hotelt és a Wizz Air hangárját is a Market húzta fel. A beruházás részleteiről sem az építkezésről először beszámoló Magyar Nemzetnek, sem a Népszavának nem nyilatkozott a Budapest Airport (BA) Zrt.

A Magyar Nemzet szerint az új létesítmény építésével lebontják majd az eddigi fapados utasvárót, közkeletű nevén bádogterminált. A Népszava riporterei azt látták, hogy az építkezés mellett teljes fordulatszámon üzemelt az utóbbi években kormányzati kritikákkal illetett fapados utasváró. "Nem csúcstechnika, de jobb mint a régi" - fogalmazott egy szakértő a napilapnak az építkezés eddigi képeit látva.

Szerinte láthatóan könnyűszerkezetes terminál épül, mérete nagyjából a jelenlegi bádogtermináléval egyezik meg. A beruházás értékét százmillió forint körülire becsülte, ami messze nem nagy összeg a BA méreteihez képest. Jó kérdés, hogy miért volt ilyen sürgős a BA-nak, hogy rekordgyorsasággal felhúzzák az új terminált.

Túl nagy falat

Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter áprilisban a kormány nevében ultimátumot nyújtott be a ferihegyi légikikötő üzemeltetőjének, mondván: az év végéig vagy rendezi a BA a fapados terminál áldatlan helyzetét, vagy a kormány rendeleti úton tiltja be annak használatát. Főként a kormányközeli sajtóban kormányzati szereplők régóta kampányt folytattak a céggel szemben, így gyakran felmerült, hogy az Orbán-kabinet arra törekszik, hogy valahogy visszaszerezze a korábban privatizált BA-t. A kormány ezt hivatalosan soha nem ismerte el.

Később a G7 írta meg, hogy Mészáros Lőrinc és köre kacsingathat a BA-ra, ám piaci szereplők ezt erős fenntartással fogadták, mivel az igencsak drága mulatság lett volna. A BA koncessziós díja több mint ötszázmilliárd forint, ehhez jönne a cég piaci értéke, így összességében jóval több mint 700 milliárdba kerülne az Airport.

HOZZÁSZÓLÁSOK