Áldás vagy átok a távmunka - ez a helyzet Romániában

Két Romániában is tevékenykedő multi tapasztalatai szerint jót tett munkatársaik hatékonyságának a távmunka, ám szakérők arra figyelmeztetnek, hogy hosszú távon ez nem marad így.
Barabás Júlia, 2020. október 11. vasárnap, 13:38
Fotó: Getty Images

Az EU Eurofound Alapítvány legfrissebb jelentése szerint a romániai munkavállalók 18,4 százaléka állt át az otthonról történő munkavégzésre elsősorban a koronavírus-járvány miatt. A romániai adat messze elmarad a 36,8 százalékos uniós átlagtól - írta a Maszol.

Cégek, példák, dolgozók

A Bosch temesvári szolgáltató központjának 1300 munkatársa számára a távmunka korábban sem volt ismeretlen, havonta öt alkalommal dolgozhattak hazulról. Jelenleg 99 százalékuk végez távmunkát. A cégvezetés által kezdeményezett felmérés során 70 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy mióta nem kell bejárniuk az irodába, nőtt a termelékenységük, s kevesebb stresszt élnek meg. 80 százalékuk a járvány lecsengése után is a jelenlegi rendszerben szeretne dolgozni, mivel így pénzt és időt takarítanak meg. Mióta a munkatársak otthonról dolgoznak csökkent a betegszabadságon töltött napok száma.

Az indiai Wipro szoftverfejlesztő cég 1500 romániai alkalmazottja jelenleg kivétel nélkül otthonról dolgozik. A köztük végzett közvélemény-kutatás hasonló eredménnyel zárult, mint a Bosch esetében.:87 százalékuk számolt be jobb termelékenységről, 85 százalékuk pedig jobban megtalálta az egyensúlyt a munka és a magánélet között. Így 84 százalékuk továbbra is kizárólag home-office rendszerben folytatná a munkát, egy részük pedig kombinálná azt az irodai munkavégzéssel.

Hatékonyabb?

A humán erőforrás szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy egy sor tanulmányból kiderül, hogy minden olyan cégnél, ahol teljesen távmunkára álltak át, kezdetben megugrott a munkavégzés hatékonysága, 9-12 hónap után azonban csökkenni kezdett - állítja Adrian Dinca, a Vertiv Románia humánerőforrás-menedzsere. Szerint a korábban a távmunkát bevezető Yahoo és Honeywell azért mondott le róla, mert a dolgozók teljesítménye nem az elvárások szerint alakult.

"Leggyakrabban azt hallom az otthonról dolgozóktól, hogy nem tudják mikor álljanak le, elvesztik az időérzéküket, a napi feladatok elvégzése pedig több időt vesz igénybe, mint korábban" - mondja Georgiana Grama, a Hays Recruitment munkaközvetítő cég munkatársa.

HOZZÁSZÓLÁSOK