Hosszú távon is érezteti hatását az országok gazdasági teljesítményén az, hogy a koronavírus-járvány miatt sok diák nem jut a megszokott minőségű oktatáshoz - figyelmeztet a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD).

A szervezet friss elemzése szerint leginkább a marginalizált társadalmi csoportokból származó diákok szakadhatnak le a járványhelyzet miatt, hiszen ők sokszor nem férnek hozzá a digitális oktatáshoz szükséges eszközökhöz, valamint nem rendelkeznek olyan szociális környezettel, amely segítene nekik pótolni a kieső oktatást.

Akik most leszakadnak az oktatásban, később is nehezebben sajátítanak el új képességeket, szereznek szakmát, így az ő termelékenységük alacsonyabb lesz. Ugyanis az, hogy nem mindenki tudott a megszokott színvonalon tanulni, azzal egyenértékű, mintha egy ideig zárva lett volna az iskola. Az alacsonyabb hatékonyság miatt bizonyos tanulással töltött idő egyszerűen elveszett. A prognózis szerint emiatt a GDP 1,5 százalékkal lesz alacsonyabb az érintett országokban a kieső termelékenység miatt - idézte a tanulmányt a Szabadeuropa.hu.

Az iskolák nyitva tartása sok gazdasági előnnyel jár. Többek közt a szülőknek is könnyebb, ha a gyerek az iskolában van, mivel az otthoni oktatás esetén meg kell szervezni a felügyeletet. A mérleg másik serpenyőjében viszont ott van az egészségügyi kockázat. Az elemzések szerint az iskolák bezárása akár 15 százalékkal is visszaveti egy betegség terjedését.

A kieső külföldi diákok máris komoly bevételkiesést jelentenek sok egyetemeknek. Hosszú távon pedig a megnövekedett állami kiadások miatt kerülhetnek veszélybe az oktatási intézmények forrásai - vélik az OECD szakértői.