Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A szerdán megszavazott jogszabálytervezet biztosítja, hogy az utasok akkor sem ragadnak nyaralásuk színterén, ha közben csődbe megy az őket utaztató légitársaság vagy utazási iroda. A tervezet hirtelen áremelések és járatváltozások ellen is védi az utast, és pontosan meghatározza az utazók jogait az előreláthatatlan helyzetek kialakulása esetére.

Az utazási csomagokra vonatkozó szabályzás a kilencvenes évekből származik, azóta viszont a fapados járatok és az internetes értékesítés elterjedése jelentősen megváltoztatta az utazási szokásokat. Ugyanakkor az interneten igény szerint összeállított csomagokra nem vonatkoznak a jelenlegi szabályok, így a problémával szembesülő utasok jogilag sokszor szürke zónában találják magukat, ahol a megoldás gyakran bizonyul költségesnek.

A felülvizsgált irányelv kitágítja az utazási csomag fogalmát, így az a különböző elemekből - például repülőjegyből, szállásból vagy autóbérlésből - összeállított utazások legtöbb típusát magába foglalja. A képviselők elérték, hogy az utazókat a szerződés aláírása előtt figyelmeztetni kell arra, ha különböző foglalásaik nem alkotnak csomagot, így nem biztosítják a csomagra érvényes garanciákat.

"Az utazási csomag fogalmának módosításával egyértelművé vált, hogy mi alkothat csomagot. Az utasokat tájékoztatni kell jogaikról és hogy mit fed a számukra biztosított garancia. A felülvizsgált irányelv magas szintű fogyasztóvédelmet és tájékoztatást ígérˮ - mondta a téma parlamenti felelőse, a német néppárti Hans-Peter Mayer.

A 610 szavazattal, 58 ellenszavazat és 13 tartózkodás mellett elfogadott jogszabálytervezet az alábbiakat biztosítja:

• A csődbe ment utazási irodával épp külföldön tartózkodó utasokat hazaszállítják. Ha megoldható, akkor a nyaralóknak nem kell korai hazatéréssel félbeszakítaniuk az utat.

• A szerződés aláírása után az árakat csak bizonyos esetben, például az üzemanyagok árának vagy az adók mértékének változásakor lehet emelni. Ha az áremelés 8 százaléknál nagyobb (a Bizottság 10 százalékos határt javasolt), akkor az utazónak egy másik utazást kell felajánlani, vagy vissza kell téríteni költségeket.

• Vásárlás után az utazásszervezők nem változtathatják meg jelentősen (azaz három óránál több idővel) a járatindulási időpontokat.

• Ha "elkerülhetetlenˮ és "előreláthatatlanˮ okokból, például természeti katasztrófák vagy terrorista támadás esetén az utas nem térhet haza a tervezett időben, akkor az utazásszervező feladata, hogy az eredetileg foglalthoz hasonló színvonalú szállásról gondoskodjon az utas számára, vagy legfeljebb öt napig éjszakánként maximum 125 euróig állja a szállodai számlát (az eredetei bizottsági javaslat három éjszakáról és legfeljebb 100 eurós szállásról szólt).